Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of de kleine MX-5 over een toverformule beschikt? Hoegenaamd niet. Een zorgvuldig afgewogen geheel van pk’s en grip – in combinatie met de blootstelling aan de weerselementen en de onlosmakelijke achterwielaandrijving, staan in dit geval gelijk aan democratische prijzen. Toch zit geen enkele DRIVR verlegen om wat extra pk’s. Zeker niet in combinatie met de 1e generatie MX-5 die intussen voor spotprijzen van eigenaar wisselt. Details na de sprong.

bbr_mx-5_turbo_01

Intussen zijn ze bij Broadie Britain Racing (BBR) bijzonder vertrouwd met de kleine roadster. De link tussen Mazda en de preparateur kwam er begin jaren ’90. De Britse importeur zocht een makkelijk te implementeren kit die de prestaties merkelijk zou verbeteren tegen een aanvaardbare meerprijs. BBR wist de aanbesteding binnen te halen en maakt sindsdien vermogenskits voorzien van – niet onbelangrijk – fabrieksgarantie. 20 jaar terug rees de 1.6 daarmee van 115 naar 150pk. Ook vandaag nog wenselijk voor een auto van rond de 1.000kg.

1990-mazda-mx-5-miata-turbo-by-bbr-02

Turbotechnologie heeft in die 20 voorbije jaren niettemin een grote stap voorwaarts gezet. Zozeer zelfs dat het BBR in staat stelt om met de verjaardag van de twee decennia oude MX-5 een DIY-kit te lanceren die de 1.6 verder opvoert naar 220pk bij 6.900 tpm. Bye bye Porsche Boxster S! BBR stofte niet zomaar de oude af om vervolgens de druk te verhogen. De Garrett T25 werd ingeruild voor een ECU-gestuurde GT25 met ball-race turbo en ook het uitlaatspruitstuk is nieuw. Dankzij die aanpassingen moet de geblazen 1.6 zich daardoor niet alleen krachtiger maar ook meer lineair gedragen. 0 tot 100 in vijf en een halve tel en een top van 230km/h! Erg aanlokkelijk.

bbr-turbo-engine-parts1

De kit wordt geïnstalleerd voor 5.800€. Doe je het zelf, dan heb je het geheel al voor 4.800€. Toch ligt er nog een interessantere formule op tafel. Wie een kleine 9.000€ bij BBR achterlaat krijgt daarvoor een 1e generatie MX5 (kleuren naar keuze), afgemonteerd met G5-kit, opgewaardeerde dempers, stoffen kap (i.pl.v. vinyl), centrale vergrendeling, uitlaat in RVS, zwarte spoiler, zwarte spiegelkappen en dito 16″ lichtmetalen velgen. Wie nog eens 1.200€ extra neertelt krijgt zelfs een Torsen sper-differentieel met aangepaste aandrijflijn.

Of DRIVR Cedric al aan de telefoon hangt…?

[Meer Info: BBR]

Share Button