Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Alfa Romeo 4C Concept is de ster van Genève 2011. Daar is iedereen het volmondig over eens, zeker zij die de tweezitter ‘in het echt’ gezien hebben beter dan op de onflatterende persbeelden. Dat Alfa er bovendien in geslaagd is om het model geheim te houden tot op de eerste dag van het salon, is in deze tochtige tijden een unicum dat de verrassing van een 850kg lichte roadster met achterwielaandrijving des te specialer maakt. En toch zit ik met een ei.

alfa4cconcept1

Toen het doek er bij hande van de Benetton-babes vanaf ging, schoot er vanalles door mijn hoofd – van Dallara over slagroom tot KTM. De slagroom laat ik aan jullie fantasie over, de link met de Italiaanse eenzitterspecialist en de Oostenrijkse motorfietsenbouwer volgt hierna. Gezien de KTM X-Bow een commercieel fiasco is (op 31 augustus 2010 hadden ze er na één jaar productie 112 verkocht), zit leverancier Dallara met een schuur vol ongebruikte carbon kuipen. Het gerucht doet dan ook de ronde dat Alfa die voorraad aan soldenprijzen opgesnoept heeft om er in allerijl een halo car of aureoolmodel van te maken. Voor de geplande herintroductie in Amerika, natuurlijk.

lotusevoraalfa4cconcept2
porschecaymanartegagt

Wat er evenwel niet door mijn Alfisti-brein schoot bij de introductie, was Alfa Romeo. En daarmee wil ik zeker niet zeggen dat het ontwerp van de 4C verkeerd is (verre van zelfs), maar dat het evengoed van een ander huis had kunnen komen. Kijk daarvoor maar naar de gelijkaardige Artega GT, Lotus Evora en zelfs Porsche Cayman volgens sommigen. Stellen dat de middenmotor lay-out een zekere vormgeving dicteert, is evenmin aan de orde; er zijn exponentieel meer modellen met een klassieke motoropstelling die er desondanks in slagen om er ‘anders’ uit te zien, en daar is Alfa’s eigen 159 een perfect voorbeeld van. Klassieke sedan, maar op en top Alfa. En dat heb ik bij de 4C niet, net als bij de TZ3 Corsa van een jaartje geleden. Of het aan mij ligt?