Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged. Een naam bijna zo lang als de wagen in kwestie, maar wel een die exact definieert waar het om gaat: een product van het nieuwe Jaguar dat onder TATA carte blanche heeft om zijn mojo te herdefiniëren, de L-versie van de niet bepaald bescheiden XJ limousine, in SuperSport-uitvoering op 20-duimers en aangevuurd door een karakterkop van een motor – de vijfliter V8 met supercharger die 510pk en 625Nm produceert. Ready for some action from the back-section?

rijtestjaguarxjl1

rijtestjaguarxjl2rijtestjaguarxjl3

Tot de vierwielaangedreven versie er is, sluist de XJ zijn vermogen via de achteras naar de vette Dunlops. En die zit op deze Long Wheel Base-versie 13cm zuidelijker dan op de standaard XJ. Ideaal om wat gezelschap mee te nemen, op voorwaarde dat ze een over stevige maag beschikken… Want ondanks een surplus van 25kg over de gewone XJ, tikt deze limo nog altijd onder de twee ton af terwijl de Mercedes S-Klasse daar een paar Duitsers over gaat. Met als gevolg dat dit slagschip van 5,25m in 4,9 seconden naar de 100 schiet om dezelfde prestaties neer te zetten als de kleinere XFR met hetzelfde blok. Die is namelijk van staal gemaakt terwijl de XJ uit aluminium opgetrokken is.

rijtestjaguarxjl4

Eenmaal achter het stuur geef je de XJL nooit 1915kg. 1500 misschien, en die hebben al helemaal geen verhaal tegen de oerkrachten van de huiseigen V8. Laat je ook niet misleiden door ‘625Nm bij 2.500 toeren’ – alsof er daaronder een ‘turbogat’ zit – want dit ding duwt vanaf leegloop, in eender welk van de zes automatische verzetten. De SuperSport-versie heeft trouwens recht op stuurflippers die goed reageren en in ‘Sport’ of ‘Dynamic Mode (DM)’ de controle volledig bij de bestuurder leggen beter dan automatisch op te schakelen aan de begrenzer. Wel spijtig dat het gutturale gebrul niet sterker naar binnen dringt, maar dat zou veel te overstated zijn voor de understated Britten.

rijtestjaguarxjl5rijtestjaguarxjl7

Dat het gewicht niet duidelijker wordt in de bochten, is de merite van Mike Cross. Gerespecteerd over heel de wereld is Jaguar’s chassisguru grotendeels verantwoordelijk voor het onzinnige gemak waarmee deze mastodont wegeltjes afhaspelt en al even onzinnige snelheden uit zijn brulpijpen schudt. Gedwongen om er een vergelijking op te plakken, moet Focus RS500-tempo er zeker inzitten – ondanks de serene rust binnenin. Het stuur wordt dan ook nooit loodzwaar (zelfs niet in DM-modus) maar blijft altijd handzaam en precies om de bijna twee meter brede snoet perfect te geleiden. En afhankelijk van je kunnen staat er in extremis onder- dan wel overstuur op het programma, zij het nooit onverwacht en altijd heerlijk gradueel. Ronduit verbluffend voor dit type wagen.

rijtestjaguarxjl8

Wat de hier geteste Jaguar evenwel niet biedt, is de magic carpet ride van sommige tegenhangers. “Een bewuste keuze” aldus Cross die zich van het probleem bewust is: “hadden we de XJ comfortabeler gemaakt, dan zouden we aan stuurgevoel en -plezier ingeboet hebben – en dat was niet de bedoeling”. Voor de korte SuperSport volgen we die redenering volledig, maar voor de LWB-versie die specifiek bedacht is op taxidiensten? Trek dat gedachtengoed door, en ook het SuperSport-pakket is een dubieuze toevoeging aan de L-versie; dat omvat naast esthetische aanpassingen immers DRIVR-addenda zoals twintigduimers, een elektronische driftsper, stuurflippers en de zogenaamde DriveSelector die ‘Dynamic Mode’ toelaat. Kortom: welke hoogwaardigheidsbekleder wil nu op het tweede beste zitje van het huis plaatsnemen!?

rijtestjaguarxjl6rijtestjaguarxjl10

Niet dat het ons (vooraan) een barst kan schelen. Evenmin dat de hoofdruimte met optioneel schuifdak eerder krap is, of dat het touchscreen niet het beste op de markt is – ook al laat het de co-piloot toe om TV te kijken terwijl de bestuurder enkel navigatie ziet. Niet met een split-screen, maar door een andere weergave afhankelijk van de kijkhoek. Zelfs het gemiddelde testverbruik van 17,9l/100km [gelijkaardig aan de XFR hoewel de XJL met 60(!)km op de klok spliksplinternieuw was] valt best mee gezien de chrono’s. En dat brengt ons naadloos bij de styling die zeker niet onbesproken is; ja, de achterlichten hebben iets Amerikaans, maar in 3D met SS-pakket valt er weinig of niets op het design aan te merken. Sterker nog: het doet de XF er meteen gedateerd uitzien waardoor een facelift zich opdringt. Aan het salvo complimenten tijdens de testweek te beoordelen, denken omstanders daar trouwens net zo over.

rijtestjaguarxjl9

Conclusie: de (haal diep adem) Jaguar XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged is een rijdersmachine van onverwacht allooi die erin slaagt om een nieuwe niche te creëren. De vraag is alleen wie er op een SuperLimo – da’s een limousine met quasi supercar-prestaties – zit te wachten? Zij die betaald worden om te sturen, of de werkgever achterin? Daarom raden we welgestelde DRIVRs zonder verpinken een korte XJ SS aan, en de luieriken achterin een S-Klasse. Because nobody’s perfect, al komt deze kat wel verrekt dichtbij.

[Foto’s Holga’s: Ken Divjak]

JAGUAR XJL SuperSport 5.0 V8 Supercharged

Plus Min
+ Twee ton rijplezier – Contradictie SS-pakket op LWB-versie

Weggecijferd

Motor 5.0 V8 S/C
Aandrijving achterwielen
Vermogen 510 pk
Koppel 625 Nm
Gewicht 1.915 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 17,9 l/100km
Vanafprijs 147.900 €
Fiscale PK 24
Verdict 9 op 10