Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aan de andere kant van de wereld loopt momenteel de Shanghai Auto Show. Een belangrijke thuismatch voor het Chinese Geely concern (de kersverse eigenaar van Volvo) en voor ons een opportuniteit om na te gaan welke richting het merk uit gaat. Dat ontdekken we aan de hand van de ‘Concept Universe’, een uit de kluiten gewassen berline met tal van designhints die we op toekomstige Volvo’s mogen verwachten – niet in het minst voor de opvolger van de intussen belegen S80. Maar wat vinden we er nu van?

volvo_concept_universe_01

Voor het eerst sinds lange tijd is Volvo afgestapt van zijn sterk geprofileerde schouderlijn – destijds geïnspireerd op de Lamellostoel van Yngve Ekström – en voor een integraal nieuwe aanpak gegaan. Grille en koplampen zijn ondanks hun hypnotiserend effect herkenbaar en enkel de achterlichten doen aan de huidige generatie terugdenken (zei daar iemand Audi A7). De aflopende daklijn, tegenwoordig een noblesse oblige, is vanzelfsprekend van de partij en ook de suicide doors lijken een verplicht nummer bij sedans van deze omvang – niet dat ze het ooit zullen schoppen tot op het productiemodel. Afgezien daarvan is het de motorkap die intrigeert door zijn bijzondere boegvorm. Een onmiskenbare knipoog naar een oer-Volvo van weleer: de PV 444.

volvo_concept_universe_02

Ook het interieur is ‘concept car correct’ met vier individuele stoelen, een brede en hoge middentunnel die doorloopt tot achter en twee iPad-achtige touch screens voor de bediening van de functies aan boord. Het geheel straalt in opperste Volvotraditie eenvoud en gebruiksgemak uit, net zoals we van de – euh – Zweden gewoon zijn. Over technische bijzonderheden werd er verder niet gecommuniceerd. Maar Concept is in deze dan ook vrij letterlijk interpreteerbaar.

volvo_concept_universe_03

Wie er de conceptkantjes van af schaaft ziet hierboven wel degelijk de nieuwe S80 staan. En die is mede dankzij de Chinese input een maatje groter geworden. De kleine Chinezen zijn immers verzot op lange en grote sleeën en het succes van de nieuwe S80 zal voor een groot deel staan of vallen met hoe goed deze het op de Chinese thuismarkt zal doen. Belangrijker voor ons is dat Volvo lijkt te breken met de belangrijkste stijlkenmerken van het huidige portfolio. Een welgekomen frisse wind in het land van Koning – premium – Eenheidsworst.

volvo_concept_universe_04

Share Button