Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op een dag: de bloesems geuren, “les zoziaux chantent dans les bois” en het ochtendgloren strooit een goudgele lichtbundel door het raam van de garage. Tijd om je een weg te banen door de spinnenwebben en met een kwartdraai aan het fragiele sleuteltje de flat six uit zijn winterslaap te wekken in een overweldigende geur van superplus. Of toch niet? Want dit octaanritueel zou er in de toekomst wel eens carrémant anders kunnen uitzien.

Er is namelijk een nieuwe schare innovateurs opgestaan, die onze teerbeminde oude benzinevrienden wil omvormen tot zero emission oldtimers. De vraag is natuurlijk of met deze transplantatie het kloppend hart niet uit je klassieker wordt gerukt. Ik kan me moeilijk een 911 voorstellen zonder 6 blaffende cilinders, omdat dit nu net een essentieel punt is voor de rijbeleving. Het oorgasme is bij een classic namelijk nog belangrijker dan bij een moderne wagen, waar aanzuiggeluiden, zingende tandwielen en een briesende uitlaat getemperd worden door centimetersdikke isolatie. Idem dito voor de benzinedampen van een iets te rijk afgestelde carburator.

nsolar-porsche-912-1

Onlangs was N.Solar te zien op het Journaal, een bedrijf dat de daken van gegoede burgers plaveit met zonnepanelen, maar tussen de groene stroomcertificaten door een nieuw gat in de markt heeft gevonden: de ‘Classic Electric Car’. Al moet de euforie rond dat gat gerelativeerd worden, want in Duisburg en Nederland had je al een tijdje dergelijke ombouwers. De patrons van N.Solar zijn zelf autoliefhebbers en early adopters, met een Tesla onder de Solar carport. Wat je zelf doet, doe je (meestal) beter – en dus stripten ze een oude 912 om hem vervolgens vol accu’s te proppen. Kostprijs voor een volledige ombouw: vanaf 15.000€, afhankelijk van de donorauto uiteraard. N.Solar vindt het zonde dat klassiekers op stal blijven omwille van hoge brandstofkosten en biedt met deze ombouw naar eigen zeggen de kans om je klassieker in alle stilte uit te laten met een groen geweten als kers op de taart. Oldtimers bieden volgens hen het voordeel dat ze zo’n harttransplantatie makkelijker verteren door hun veel simpelere mechanische lay-out. Feit is natuurlijk dat het leeggewicht al lager start, er een pak minder elektrische verbruikers zijn en dat er meer ruimte is voor de mechaniek.

classic-ecars-1

Maar wordt de gemiddelde DRIVR hier nu vrolijk van? Een opgezette tijger mag er dan al mooi uitzien, grollen en klauwen doet hij niet meer. En is het niet eenvoudiger en technisch correcter om de oude verbrandingsmotor te reviseren en alle dichtingen te voorzien op bio-ethanol, of simpelweg de kleppen aan te passen aan LPG? Zo rij je ook een pak groener maar wel in het gezelschap van een schitterende symfonie uit vervlogen tijden. En je kan op tijd en stond de krik en de vuile overall bovenhalen om een potje te sleutelen.

Anderzijds lijkt het mij een pak beter verteerbaar en zelfs ronduit een zalige gedachte om in alle stilte door de bloesems te zweven in een statige Déesse. De scherprechter ligt in mijn ogen dan ook bij het karakter van de wagen: een lichte Engelse roadster of een vocaal heethoofd uit Italië vormen misschien niet de geschikte kandidaten voor een transplantatie, maar voor alles wat eerder glijdt dan rijdt, zie ik zo’n stiltebehandeling best zitten.

Hebben jullie ook enig voorbehoud als het om DRIVRs gaat?
Kan het voor zachter materiaal dan weer wel?
Of lijkt jullie dit sowieso heiligschennis?
Shoot!

[Meer info op DeRedactie, ElektroPorsche, ElectricOldtimer & N.Solar]