Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE²: De officiële foto’s zijn er!!

UPDATE: Extra info toegevoegd in de commentaren!

Toch vriendelijk van BMW om in het persbericht van de Concorso d’Eleganza Villa d’Este (20-22 mei) gewag te maken van een geheime Ferrari. Een uniek cavallino rampante om exact te zijn, want beter dan een beperkte oplage gaat het hier weer om een one-off die op vraag van een  vermogende New Yorker door Pininfarina gebouwd is – op basis van een 599-derivaat en ‘SuperAmerica 45’ gedoopt…

ferrarisuperamerica

De SuperAmerica-badge heeft sinds 1956 vier keer een Ferrari getooid: de 410 van 1956, de 410III van 1957, de 400 van 1960 en meer recent de 575M van 2005. Telkens ging het om Ferrari-chassis met custom carrosserie (het zogenaamde coachbuilding), en meestal zat Pinin Farina er voor iets tussen. Kenmerkend zijn ook de beperkte oplages met maximaal 50 eenheden voor de oudjes en 559 stuks voor de coupé-cabrio 575 Maranello, evenals vermogensupdates om dat tikkeltje meer te bieden. Volgens de info van BMW (de organisator van de Italiaanse concours d’élégance sinds de revival in 2001) gaat het ditmaal evenwel om een cabrioversie:

Ferrari Super America 45 (2011)

Convertible, 6 cilindri, 6000 ccm

A recent and fascinating trend in the rarefied world of top end Ferrari collectors is the commissioning of one off bespoke version of high end models from Italian coach builders. Several ‘special clients’ have approached Pininfarina (and others) in recent years to build uniquely styled cars, an idea that goes back to the fifties went customers like film director Roberto Rossellini had a special car built for his wife, Ingrid Bergman. The Villa d Este is the natural setting for the exposure of such special vehicles and as well as the Glickenhaus P4/5 this year we have this very special Ferrari Super America belong to the New York […]

Vreemd genoeg vermeldt het persbericht een krachtbron met zes beter dan de twaalf cilinders van de 599, wat sinds de Ferrari Dino van 1968 niet meer voorgevallen is. Waarschijnlijk een typfout dus, net als de onderbreking in de laatste zin die de identiteit van de Amerikaan zou bekendmaken. James Glickenhaus is een New Yorker, maar ook Peter Kalikow uit dezelfde stad heeft al eens een speciale 612 onder de naam Kappa in ontvangst genomen. De opdrachtgever blijft dus giswerk, net als de ’45’ in de typebenaming voorlopig een enigma is. Nog zestien keer slapen.

[Foto: Coconut Photography]

225396_10150187159348260_208048753259_6856708_2550967_n

250110_10150187159273260_208048753259_6856706_6299969_n

227134_10150187159403260_208048753259_6856709_3281530_n

Share Button