Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Naast puike fotografie staat er in onze sneeuwtest van de RCZ diesel één belangrijke conclusie: “deze Leeuw brult om een benzinemotor”. En daarom voorziet Peugeot niet alleen een 163pk sterke zelfontbrander, maar ook twee versies van de met BMW ontwikkelde 1.6 turbobenzine; eentje van 156pk zoals PSA-partner Citroën die in de DS3 gebruikt, en een andere met 200pk zoals Mini die in de John Cooper Works lepelt. Hoe zou je zelf zijn…

rijtestpeugetrcz200a

Sla er het lijvige persbericht op na, en je ontdekt nog meer redenen om voor de 200 te gaan. Want niet alleen is die 70kg lichter dan de dieselaar, ten opzichte van de 156 zijn er ook sterkere wielnaven en een extra subframe om de topversie scherper te laten reageren. Combineer dat met een kleiner stuur en een kortere zesbak, en je krijgt misschien wel de aangenaamste Peugeot van het afgelopen decennium. In die mate zelfs dat dit parelmoerwitte exemplaar met carbon dak en zwarte 19-duimers een blijvende indruk heeft nagelaten, en dat is zelfs in dit vak zeldzaam. De redenen daarvoor zijn legio.

rijtestpeugetrcz200drijtestpeugetrcz200cEerst en vooral zijn er weinig budgetgenoten die aan het ontwerp van Boris Reinmöller kunnen tippen. Zelf citeert de geboren Duitser klassieke racers uit de jaren ’60 als inspiratie, maar wij houden het liever op de Karmann Ghia die duidelijk in de heupen zit. Daartussen verstopt zich een 911-achtige spoiler die gedeeltelijk omhoog schuift bij 85km/h om aan 155 losse 34° tegen de wind te gaan staan – net als het tankklepje dat gracieus uit de rechterbil opstijgt. Nadeel van zoveel chique is dat de achterbank onbruikbaar wordt voor alles behalve kleuters, terwijl de voorstoelen maximaal 1m90 comfortabel dulden. Dat de boordplank op wat koeienhuid en een analoge klok na uit de 308 komt, stoort verder niemand. De lage achteruitkijkspiegel en opklappende multimedia-interface daarentegen, die compromitteren het zicht naar rechtsvoor meer dan nodig.

rijtestpeugetrcz200e

Starten doet het THP-blok met een klassieke sleutel, maar klinken alleen onder vollast. Daarvoor zorgt dezelfde Sound System Technology als in de 308GTi, ook al herinneren we ons diens db’s op een of andere manier intenser. Voor een turbomotor is de gasrespons verder op peil, maar pas halfweg de tacho echt bij de les. In dat opzicht doet de geblazen 1.6 bijna atmosferisch aan, met een lineaire vermogensopbouw tot aan de begrenzer bij 6.500t/m. Beangstigend wordt het evenwel nooit; de chrono’s beloven 7,5 tot 100 en 237km/h voluit. Net genoeg om te entertainen, en met een testgemiddelde van pakweg negen liter perfect verantwoordbaar op dagelijkse basis. Minder kan trouwens ook, terwijl meer dan 10l quasi onmogelijk is – zelfs in de Belgische Ardennen. Interessant weetje: de 200 produceert met 159g CO2/km slechts vier gram meer dan de 44pk zwakkere 156. Of anders: het normverbruik van beide benzinevarianten scheelt exact 0,2l/100km. Niet twijfelen dus.

rijtestpeugetrcz200f

En bovendien – hoe harder je de 200 om de bocht jakkert, hoe leuker hij het vindt. Op droog wegdek is de grip dan ook zo fenomenaal als de tractie, zonder het koppelstuur dat gelijkaardige Mini’s kwelt. De demping is hard maar doenbaar, het stuurgevoel artificieel maar direct en de pedaalmapping (h)eerlijk sportknopvrij. Eindelijk nog eens een constructeur die bewijst dat het ook zonder zo’n ‘compromistoets’ kan… Wat de John Cooper Works-varianten dan weer wel bieden en de Leeuw niet, is een meesturende achterkant. De reden daarvoor ligt in de neuszware gewichtverdeling (64/36) die de poep zelfs niet met trail-braking laat meespelen – uitgeschakeld ESP of niet. ‘Klinisch’ is bijgevolg de beste manier om het bochtengedrag van de RCZ te omschrijven, maar wel verdomd efficiënt. Alleen spijtig dat het stuur voor al zijn gewicht zo weinig feedback geeft over de metershoge gripgrens van de sublieme ContiSportContact 3’s.

rijtestpeugetrcz200grijtestpeugetrcz200h

Het antwoord op de vraag van vandaag is desalniettemin “ja, ik zie mezelf een RCZ200 boven een VW Scirocco of een Audi TT kiezen”. Niet omdat deze Fransoos de leukste rijdersauto is (die eer gaat volgens het verzamelde autojournaille nog altijd naar de Scirocco 2.0TSI 200), en ook niet omdat diens interieur een schoolvoorbeeld van ergonomie is (zoals dat van de TT) – maar omdat er voor 30.000€ geen andere coupé is die de dunne lijn tussen stijl en prestaties zo overtuigend bewandelt als de RCZ200. Het enige raadsel dat niet op te lossen valt in één week, is of dit topmodel genoeg in huis heeft om fervente DRIVRs lang te entertainen. De beste van de klas hebben namelijk verschillende lagen in hun dynamisch arsenaal; levels die de bestuurder gaandeweg ontsluit naarmate zijn vertrouwen groeit en zijn kunnen verbetert. In die optiek lijkt de RCZ200 te gul, door alles – en dan hebben we het vooral over dat scalpel-achtige bochtengedrag – meteen op tafel te smijten. Alleen de tijd zal uitwijzen of echte speelsheid bij Peugeot tot de geschiedenisboeken behoort, dan wel gereserveerd is voor een nog gefocustere versie van deze al indrukwekkende 2+2…

[Holga’s: Ken Divjak]

rijtestpeugetrcz200i

PEUGEOT RCZ 1.6 THP 200

Plus Min
+ Knapste coupé onder de 30.000€ – Maar niet de meest speelse

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen
Vermogen 200 pk
Koppel 275 Nm
Gewicht 1297 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5 s
Topsnelheid 237 km/h
Gem. testverbruik 8,9 l/100 km
Prijs 29.580 euro
Fiscale PK 9

Verdict

8 op 10