Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe ga ik dit in hemelsnaam verzwijgen? Dat is het eerste wat er door mijn hoofd gaat wanneer RACB-mentor Luigi mij – instigator van een webzine dat doorgaans geen uitstaans heeft met verbruikscijfers – met zijn wijsvinger aanduidt als winnaar van de EcoLog-trofee. Meteen gevolgd door Vaarwel secuur opgebouwde Reputatie en iets met Vogel voor de Kat wanneer dit de collega’s bereikt. En ja hoor, geen uur later zijn de persoonlijke visitekaartjes voor Ken Divjak, EcoDRIVR al in druk…

ecolog1

Hoe mij die dubieuze eer te beurt gevallen is? Door de nieuwe EcoLog-software van de Royal Automobile Club of Belgium (RACB) die onderhand een meerderheidsaandeel in de Peugeot School voor Automobielbeheersing (EPMA) heeft. Ontwikkeld door een F1-ingenieur heeft die veel weg van race-telemetrie, met het verschil dat de eindeloze data ingezet worden om brandstof te sparen beter dan seconden. Maar om dat te meten moet er natuurlijk een persoonlijke benchmark zijn; een rondje Nijvel van pakweg negen kilometer “in eigen rijstijl alstublieft”. Het resultaat is een ontnuchterend verbruik van 7,44l diesel met een oude 407SW 2.0HDI die volgens de EU-norm 5,7l drinkt. En ik had mij nochtans ingehouden…

ecolog2

Tijd voor co-piloot Liugi en zijn vijf onontbeerlijk tips:

  1. Start de motor pas als je echt gaat vertrekken. Zeker ‘s winters bezondigen veel chauffeurs zich aan een préchauffage die niet alleen brandstof kost maar ook slecht is voor de motor. Zorg dus dat alles van zetel- over spiegelafstellingen tot handrem- en versnellingsbakhandelingen gedaan zijn vooraleer te starten om meteen weg te kunnen rijden.
  2. Hou de toeren in de ideale vermogensband. De vraag is alleen – waar zit die groene zone feitelijk? Heel eenvoudig: van 750 toeren onder tot 250 toeren boven het maximumkoppel van de krachtbron in kwestie. Voor onze 407 betekent dat dus opschakelen aan maximaal 2.250 toeren (zelfs minder in de hogere verzetten), en terugschakelen aan 1.250 om niet onder de turbo te vallen. Lijkt weinig, maar is het voor een moderne dieselmotor niet.
  3. Probeer zo min mogelijk te remmen. Want what slows down, must speed up – en dat kost minimaal 1,5€ per liter. Anticiperen is dus de boodschap, ook al impliceert dat vaak gefrustreerde achterliggers die niet inzien waarom je een halve kilometer voor een rood licht aan nauwelijks de helft van de toegelaten snelheid rijdt…
  4. Leg de motor bij langere stops stil. Is je wagen niet uitgerust met een automatisch start-stopsysteem, dan heeft het geen zin om bij elke stop de sleutel om te draaien. De startmotor heeft eronder te lijden (die bij een SSS is erop voorzien) en de winst is marginaal. Duurt de stop echter lang, dan heeft het zeker zin om de motor stil te leggen – maar bedenk wel dat de lichten en richtingaanwijzers bij veel wagens dan niet functioneren!
  5. Niet bruuskeren. In ecomiddens hoor je nogal eens het volgende: accelereer zo snel mogelijk naar de gewenste snelheid om het proces van versnellen zo kort mogelijk te houden. Maar daar hoort toch een duo kanttekeningen bij; eerst er vooral is er de groene zone die je in geen enkele versnelling wil overschrijden, en daarnaast volstaat een halve gasopening volkomen om 70, 90 of 120 te halen. Niet talmen dus, maar zeker ook niet bruuskeren.

ecolog3

Mantragewijs voorzien van bovenstaande tips ziet mijn tweede rit er heel anders uit. 1.200€ anders om exact te zijn, want dat zou voor mij de brandstofbesparing op jaarbasis zijn. En daarmee is de 270€ die het RACB voor de cursus wil (in dit extreme geval) snel terugverdiend. De vraag is alleen hoe je leaserijders met onbeperkte tankkaarten stimuleert om geen 7,4 maar 5,0l/100km te verbruiken. “Door ze alvast een cursus bij ons cadeau te doen” klinkt het in Nijvel, maar dat is natuurlijk opportunistisch. En al evenmin door ze allemaal een elektrische Peugeot iOn van pakweg 35.000€ cadeau te doen (ook al is die voor 120% afschrijfbaar) – want zonder versnellingen en met overal koppel is daar alweer een heel andere cursus voor nodig. Eens zien welke Chinese vrijwilliger ik daarvoor vind…

[(Geen;) Dank aan Luigi van het RACB voor de professionele coaching]