Als er één F1 race is waar je absoluut moet voor thuisblijven, dan is dat de grote prijs van Canada wel. Samen met Spa en Monaco nog ‘oude’ circuits waar de geschiedenis leert dat de spanning er ongezien hoog kan oplopen. De circuitlayout in Montreal faciliteert inhaalmanoeuvres, is belastend voor de mechaniek en kent enkele tricky muurtjes, waardoor de concentratie van de piloot tot het uiterste gedreven wordt. Voor editie 2011 gingen de hemelsluizen dan ook nog eens open, wat meteen alle ingrediënten voor dé race van het jaar in de pan gooit…
Of niet? Want hoewel supprematie van Vettel voor één keer niet aan de orde was, wist hij zaterdag op een droge baan toch nog de pole position te claimen, net voor de Ferrari van Alonso. McLaren koos voor een wet setup, hypothekeerde enigszins hun startpositie en gokte dus op een regenrace. En dat bleek geen slecht idee, aangezien zondag gekenmerkt werd door Regen met hoofdletter. De start verliep achter de safety car, waarbij Hamilton in turn one in de fout ging en Webber achterstevoren tikte. Vettel bleef aan de leiding en kon in de eerste ronden gestaag zijn voorsprong uitbouwen.
Een nieuwe straf voor Hamilton, na zijn tumultueuze race in Monaco, lag dan ook in het verschiet, tot hij in de knik voor turn one zijn teammaat Button probeerde in te halen en daarbij door de Brit in de pitsmuur getorpedeerd werd. Exit Hamilton en ongetwijfeld een hartig woordje binnen het team na afloop van de race. Safety car om Hamliltons gehavende McLaren weg te takelen, waarbij Button de gok naar intermediates durfde wagen. Een goede zet, want ondanks een drive through voor het overschrijden van een snelheidslimiet achter de safety car, zette hij initieel de scherpste tijden neer en was hij de aanleiding voor enkele anderen om ook de switch naar het minder gegroefd rubber te maken. Tot na een goede twintig minuten racen, de regenintensiteit opnieuw toenam en de rode vlag een voorlopig einde aan de race bracht.
Twee uur lang moesten we er op wachten, maar uiteindelijk kwam de herstart – achter de safety car, uiteraard – met nog 35 ronden te gaan. Vettel bleef aan de leiding, voor Kobayashi en Massa, terwijl in de eerste drie ronden na de herstart iedereen de pits indook voor een wissel naar de beter presterende intermediates. Amper één ronde later mocht de Mercedes SLS opnieuw uitrukken, ditmaal na contact tussen Alonso en Button in turn 4. Race incident, exit voor de Spanjaard en opnieuw een pitstop voor Button om zijn lekke voorband te wisselen.
Meer regen bleef uit en enkele ronden later was het tijd om naar zachte slicks over te stappen. Webber was de eerste die het aandurfde, onder het motto nothing to lose, al snel gevolgd door de rest van het veld. Ronde 57 kenmerkte zich door het volgende incident, waarbij Heidfeld zijn neus beschadigde door Kobayashi achteraan aan te tikken en daarbij een hoop carbon op het circuit achterliet. Safety car nummer zoveel, die het veld op tien ronden van het eind terug bij elkaar bracht. Vettel op één, Schumacher ondertussen op twee, Webber en Button op drie en vier en Kobayashi op vijf. Massa had zich net ervoor immers verslikt bij een inhaalmanoeuvre en moest de pits opzoeken voor een nieuwe neus.
De laatste ronden waren dan ook om duimen en vingers bij af te likken. Een oldskool Schumacher wist enkele ronden lang Webber en Button af te houden, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in de veel snellere McLaren en Red Bull. Met dank aan het DRS systeem, dat op de lange rechte lijn in Montreal net een NOS-boost leek. Button was in de slotfase de allersnelste en kon in de laatste ronde nog het gaatje met Vettel volledig dichtrijden, waarop de Duitser (eindelijk) eens bezweek onder de immense druk. Button glipte binnendoor en kon zo de overwinning grijpen. Verdiend, nadat hij er in Monaco ook al dichtbij was. De kijkers kregen met deze Canadese GP 2011 een waar spektakel voorgeschoteld. De twee uur lange regenpauze is dan al snel vergeten.
TOP
– Regenmeister Schumacher weer in goede vorm
– Button reed supersnel en verdiende de zege
– Vettel was zeer goed, maar net niet de beste
– Kobayashi reed wederom een mooie race met fraaie car control
FLOP
– Hamilton moet ditmaal niet door zijn eigen fout aan de kant zitten; toch had hij weer zijn aandeel in bepaalde aanvaringen
– Ferrari kende een magere race: Alonso out na een raceincident en Massa ‘slechts’ zesde
– De slechte afwatering zorgde voor een lange onderbreking. Gelukkig opgevolgd door een spannende finale.
RESULTAAT RACE 7:
Pos | No | Driver | Team | Laps | Time/Retired | Grid | Pts |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 4 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 70 | 4:04:39.537 | 7 | 25 |
2 | 1 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 70 | +2.7 secs | 1 | 18 |
3 | 2 | Mark Webber | RBR-Renault | 70 | +13.8 secs | 4 | 15 |
4 | 7 | Michael Schumacher | Mercedes | 70 | +14.2 secs | 8 | 12 |
5 | 10 | Vitaly Petrov | Renault | 70 | +20.3 secs | 10 | 10 |
6 | 6 | Felipe Massa | Ferrari | 70 | +33.2 secs | 3 | 8 |
7 | 16 | Kamui Kobayashi | Sauber-Ferrari | 70 | +33.2 secs | 13 | 6 |
8 | 19 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 70 | +35.9 secs | 18 | 4 |
9 | 11 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 70 | +45.1 secs | 16 | 2 |
10 | 18 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 70 | +47.0 secs | 15 | 1 |
11 | 8 | Nico Rosberg | Mercedes | 70 | +50.4 secs | 6 | |
12 | 17 | Pedro de la Rosa | Sauber-Ferrari | 70 | +63.6 secs | 17 | |
13 | 23 | Vitantonio Liuzzi | HRT-Cosworth | 69 | +1 Lap | 21 | |
14 | 25 | Jerome d’Ambrosio | Virgin-Cosworth | 69 | +1 Lap | 24 | |
15 | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 69 | +1 Lap | 22 | |
16 | 21 | Jarno Trulli | Lotus-Renault | 69 | +1 Lap | 19 | |
17 | 22 | Narain Karthikeyan | HRT-Cosworth | 69 | +1 Lap | 23 | |
18 | 15 | Paul di Resta | Force India-Mercedes | 67 | Accident | 11 | |
Ret | 12 | Pastor Maldonado | Williams-Cosworth | 61 | Spun off | 12 | |
Ret | 9 | Nick Heidfeld | Renault | 55 | Accident | 9 | |
Ret | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 49 | Accident | 14 | |
Ret | 5 | Fernando Alonso | Ferrari | 36 | Accident | 2 | |
Ret | 20 | Heikki Kovalainen | Lotus-Renault | 28 | Driveshaft | 20 | |
Ret | 3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 7 | Accident | 5 |
WK-STAND PILOTEN:
Pos | Driver | Nationality | Team | Points |
---|---|---|---|---|
1 | Sebastian Vettel | German | RBR-Renault | 161 |
2 | Jenson Button | British | McLaren-Mercedes | 101 |
3 | Mark Webber | Australian | RBR-Renault | 94 |
4 | Lewis Hamilton | British | McLaren-Mercedes | 85 |
5 | Fernando Alonso | Spanish | Ferrari | 69 |
6 | Felipe Massa | Brazilian | Ferrari | 32 |
7 | Vitaly Petrov | Russian | Renault | 31 |
8 | Nick Heidfeld | German | Renault | 29 |
9 | Michael Schumacher | German | Mercedes | 26 |
10 | Nico Rosberg | German | Mercedes | 26 |
11 | Kamui Kobayashi | Japanese | Sauber-Ferrari | 25 |
12 | Adrian Sutil | German | Force India-Mercedes | 8 |
13 | Sebastien Buemi | Swiss | STR-Ferrari | 8 |
14 | Jaime Alguersuari | Spanish | STR-Ferrari | 4 |
15 | Rubens Barrichello | Brazilian | Williams-Cosworth | 4 |
16 | Sergio Perez | Mexican | Sauber-Ferrari | 2 |
17 | Paul di Resta | British | Force India-Mercedes | 2 |
18 | Pedro de la Rosa | Spanish | Sauber-Ferrari | 0 |
19 | Jarno Trulli | Italian | Lotus-Renault | 0 |
20 | Vitantonio Liuzzi | Italian | HRT-Cosworth | 0 |
21 | Jerome d’Ambrosio | Belgian | Virgin-Cosworth | 0 |
22 | Heikki Kovalainen | Finnish | Lotus-Renault | 0 |
23 | Timo Glock | German | Virgin-Cosworth | 0 |
24 | Pastor Maldonado | Venezuelan | Williams-Cosworth | 0 |
25 | Narain Karthikeyan | Indian | HRT-Cosworth | 0 |
WK-STAND CONSTRUCTEURS:
Pos | Team | Points |
---|---|---|
1 | RBR-Renault | 255 |
2 | McLaren-Mercedes | 186 |
3 | Ferrari | 101 |
4 | Renault | 60 |
5 | Mercedes | 52 |
6 | Sauber-Ferrari | 27 |
7 | STR-Ferrari | 12 |
8 | Force India-Mercedes | 10 |
9 | Williams-Cosworth | 4 |
10 | Lotus-Renault | 0 |
11 | HRT-Cosworth | 0 |
12 | Virgin-Cosworth | 0 |