Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: De coupé- en cabrioversie krijgen een andere modelbenaming

Van al het nieuws dat er vorige week te rapen viel, spant de nieuwe BMW 1-Reeks de kroon. Niet omdat die weeral vroegtijdig uitgelekt is (daar heeft München een goed georkestreerd patent op), en evenmin omdat er naast de vijfdeurs nog vijf andere varianten op stapel staan (dankzij een tweede voorwielaangedreven platform dat in 2014 demarreert) – maar wel omdat codenaam F20 de wind meteen van voren krijgt (als in fugly wat de looks betreft)…

bmw1reeksf20a

Uiterlijkheden terzijde is er goed nieuws zat: de hatchback/coupé/cabrio blijft achterwielaangedreven en zou volgens BMW nog sportiever zijn dan de uitgaande 1. En aangezien die op zijn oude dag nog altijd het dynamische benchmark van het C-segment is, mogen de Audi-ingenieurs (die de nieuwe A3 eveneens voor Frankfurt klaarstomen) nu al beginnen zweten. De karakterloze viercilinders benzines zijn trouwens ingeruild voor geblazen 1.6’en die als 116i 136 en als 118i 170pk ontwikkelen, respectievelijk goed voor 8,5 en 7,4s tot de 100. Voor een 118i begot!

bmw1reeksf20b

Leaserijders zullen graag horen dat de Belgische importeur de 116d (116pk, 260Nm & 114g) en 118d (143pk, 320Nm & 115g) voor evenveel centen als de benzines commercialiseert, namelijk 24.400€ en 26.050€. Alle modellen krijgen standaard een manuele zesbak (ook de beloofde 116d EfficientDynamics Edition met 99g), behalve de voorlopig snelste 120d-versie met 184pk en 380Nm die de klassieke sprint dankzij acht automaatversnellingen in 7,2s afhaspelt. Alle lanceringsdiesels zijn bovendien 2.000cc groot en maken net als de benzineversies stuk voor stuk gebruik van BMW’s TwinPower-technologie die – verwarrend genoeg – meestal voor een enkele twinscroll-turbo staat.

bmw1reeksf20c

Op de teloorgang van de zescilinders na, valt er in de brochure dus weinig slecht nieuws te rapen. Maar daar is het de reaguurders natuurlijk niet om te doen; die zien enkel de schele blik met opengesperde neusgaten, het flauwe zijprofiel dat zijn flame surfacing kwijtgespeeld is en een set achterlichten die zo van de VW Polo komen. Of die verwijten terecht zijn, laten we graag aan het Latijnse spreekwoord over. En herinneren eraan dat de vorige 1 op evenveel modder onthaald werd (net als elke BMW-modelwissel trouwens) om uiteindelijk toch als zoete broodjes over de toonbank te gaan.