Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

In een overvolle markt is het belangrijk om een eigen gezicht te creëren en te behouden. Bij diverse merken is daarom een vast thema ontwikkeld voor de vormgeving van verlichting. Vooral binnen Europese merken wordt er veel geld beschikbaar gemaakt voor design teams om brand identity te ontwikkelen, zodat er ook op gebied van verlichting eigenheid in vormgeving kan worden neergezet. Vroeger waren auto’s in het donker niet van elkaar te onderscheiden, nu zijn steeds meer merken, en zelfs modellen, duidelijk te identificeren.

Op de Noord-Amerikaanse International Auto Show in Detroit, presenteerde Audi de Pikes Peak Quattro concept. Deze SUV, die de feitelijke voorloper van de Audi Q7 was, had de primeur voor mistlichten opgebouwd uit high-performance light-emitting diodes, ofwel LED. De in de forse voorbumper ondergebrachte, behoorlijk opvallende, stroken van licht werden goed ontvangen door het publiek.

drivr-4-fotos-001

Kort daarna ging de tweede generatie Audi A8 in productie, het 12-cilinder model was ‘s werelds eerste productieauto met LED-dagrijverlichting. De LED signature lighting van Audi is met veel liefde voor detail vormgegeven en uit duizenden herkenbaar. Audi heeft een specifiek voor verlichting een aangewezen designteam samengesteld. De finesse en het raffinement in vormgeving ontstijgt vele andere merken, dat kan ongeacht persoonlijke voorkeur omtrent het merk uit Ingolstadt gesteld worden.

Hieronder een aantal modellen. De lijnvoering van de carrosserie loopt door in de koplampen en als vanzelf ontstaan er units voor dagrijverlichting, dimlicht, grootlicht en richtingaanwijzers uit.

drivr-4-fotos-002

drivr-4-fotos-003

drivr-4-fotos-004

drivr-4-fotos-005

drivr-4-fotos-006

Hieronder de Allroad Quattro van ’99. Vanzelfsprekend zonder LED’s, maar de evolutie in merk DNA is duidelijk te zien als je deze foto vergelijkt met bovenstaande.

drivr-4-fotos-007

Hieronder de laatste twee modellen van de Britse autobouwer TVR, de Sagaris en Tuscan. De brand identity van het merk uit Blackpool kenmerkte zich door buitengewoon extreem vormgegeven interieurs en exterieurs. Door gebruik van polyester als constructiemateriaal was dit mogelijk, maar voor de meeste panelen en carrosseriedelen was een goede pasvorm vaak ver te zoeken. Ook kwalitatief waren de auto’s niet altijd de besten van de klas. Maar voor een kleinschalig merk, met een dito afzet en soortgelijk budget voor ontwikkeling van design, stond het merk op eenzame hoogte.

drivr-4-fotos-008

drivr-4-fotos-009

drivr-4-fotos-010

drivr-4-fotos-011

Lexus bracht in 1999 een behoorlijke innovatie op de markt, de IS200 met heldere achterlichten. Later werd de stijl van deze achterlichten veel toegepast in de producten van aftermarket tuning. Voor het merk dat zich als premium concurrent van BMW, Mercedes-Benz en Audi in de markt positioneert betekende dit onbedoeld succes direct het einde voor deze unieke aanpak.

drivr-4-fotos-012

In 1986 ontwierp Coggiola voor Volvo de 760 Concept. Hiermee werd het idee geboren om Volvo stationcars uit te rusten met typische langwerpige achterlichten.  Let op het “extra stukje” achterlicht dat bij het dak de hoek om gaat richting de achterste zijruit en daarmee een interessant grafische geheel vormt. Het initiatief kwam er echter niet doorheen, wellicht te avant-garde en gewaagd voor de wat behouden Zweden. De serie 700 en 900 werd uiteindelijk met minder opvallende achterlichten gebouwd.

drivr-4-fotos-013

Volvo bouwde een VCC, Volvo Concept Car, op basis van de 700 serie. Deze had een verstelbare voorspoiler voor goede aerodynamica en een veel kortere overhang aan de achterzijde dan op de productieversie werd toegepast. De achterlichten waren afkomstig van de sedan.

drivr-4-fotos-014

De door Jan Wilsgaard ontworpen 700 en 900 serie is verspreid over vele productie jaren gebouwd. Het model werd in 1982 als 760 geïntroduceerd en heeft vele facelifts ondergaan. Hij als 740, 760, 940, 960 en V90 Estate. Ook een sedan versie werd gemaakt, in totaal werden 1.430.000 exemplaren gemaakt.

drivr-4-fotos-015

drivr-4-fotos-016

drivr-4-fotos-017

drivr-4-fotos-018

De langwerpige achterlichten vinden eindelijk hun weg naar het productie stadium bij de 850 Estate in 1992 en zullen vanaf dan beeldbepalend zijn voor alle Volvo stationcars die worden gemaakt. Nu zijn langwerpige achterlichten, temeer door het succes dat Volvo hiermee had, behoorlijk ingeburgerd. Zo waren ze te vinden op de eerste Punto, getekend door Italdesign. Maar in de jaren ’90 was dit een uniek idee dat de Zweden geen windeieren heeft gelegd.

drivr-4-fotos-019

De Volvo Estates die volgden op de 850, allen met de kenmerkende design feature.
Volvo V70, 1997

drivr-4-fotos-020

Volvo V70, 1999

drivr-4-fotos-021

Volvo V70, 2007

drivr-4-fotos-022

A picture is worth a thousand words. Daarom een line-up van diverse merken.
Evolutie en revolutie in verlichting.

Mercedes-Benz E-klasse line-up

drivr-4-fotos-023

Porsche 911 line-up

drivr-4-fotos-024

Chevrolet Corvette line-up

drivr-4-fotos-025

drivr-4-fotos-026

drivr-4-fotos-0271

drivr-4-fotos-028

drivr-4-fotos-029

De hier besproken LED-technologie is een van de nieuwste innovaties op gebied van verlichtingstechnologie. De komst van nieuwe technologie betekent voor automotive designers nieuwe mogelijkheden. De introductie van halogeenverlichting heeft een forse impact gehad op automotive design, net als de clear lens technologie en later xenon verlichting. Hierover ontdek je meer in deel vijf, volgend weekend.