Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Porsche heeft het media-embargo noodgedwongen opgeheven.

Gisteren telefoon gehad van Porsche. Meermaals zelfs, en het was niet meteen om een test met de GT3RS 4.0 vast te leggen. De Belgische perschef wilde graag weten waar we de fotoreeks van de nieuwe 911 vandaan hadden; die was rond de middag via e-mail binnengelopen, en stond een kwartiertje later op onze Facebook te pronken – exact twee weken (!) vooraleer codenaam 991 aan het grote publiek getoond mocht worden…

porsche991a

porsche991bporsche991c

In de praktijk heet zoiets een media-embargo; een expliciet verbod om bepaalde stukken te publiceren tot de vooropgestelde datum gepasseerd is. Dergelijke contracten zijn zo oud als de autojournalistiek zelf, en bevatten zelfs substantiële boetes bij niet-naleving. Maar zoals een goed verstaander slechts een half woord nodig heeft, impliceren die deals dat bepaalde info prematuur aan een select kransje media verspreid wordt – en dan hebben we het natuurlijk over de klassieke media met hun ouderwetse drukpersen.

Een merk als Porsche kan het zich namelijk niet permitteren om begin september een belangrijke cover te missen. Net als een magazine onmogelijk kan openen zonder de nieuwe 911 waar iedereen het over heeft. Combineer dat met de wetenschap dat die bladen ongeveer nu naar de drukker moeten, en je begrijpt dat bovenstaande foto’s al een tijdje door de cloud zweven. Geconditioneerd als de internaut is door hyperactieve media, gaat zowat iedereen met ook maar een halve interesse in Stuttgart dan op zoek naar de fotoreeks van Stefan Warter (die nota bene van 27/06 dateert). Met als gevolg dat papieren redacties de wereld rond vandaag met de handen in het haar zitten. Want tegen de tijd dat hun blad verschijnt, is de nieuwe 911 oud nieuws.

Ironisch genoeg is het net die scheefgetrokken situatie die voor lekken zorgt. Het hele bekendmakingsproces wordt immers een paar weken vervroegd, en suist in die tijd door zoveel computers dat (on)opzettelijke fouten onvermijdelijk worden. En dan hebben we het nog niet over machtige media die dergelijke embargo’s gewoon aan hun laars lappen om de primeur te hebben. Of dacht je dat Porsche een topblad als Autocar van hun A-lijst zou schrappen bij niet-naleving? Toegegeven: de hoofdredacteur mag het eens op een sterrendiner gaan uitleggen, maar meer dan een indigestie houdt hij er niet aan over.

Komt daar nog bij dat de hele aanloop naar een lancering ronduit hilarisch aan het worden is. Van ontelbare teasers over (zelf) uitgelekte beelden tot gecamoufleerde pre-productietests – de creativiteit die de marketeers tegenwoordig aan de dag leggen, tart elke verbeelding. Gewoon omdat ze zo de aandacht van potentiële kopers op voorhand denken te prikkelen. En daar ben ik het hoe langer hoe minder mee eens. Sterker nog, de meeste nieuwkomers zijn tegen hun presentatie zo grijsgedraaid dat niemand er nog van wil weten. Kortom: het spel tussen industrie en media loopt stilaan uit de hand, met kostelijke farcen als deze tot gevolg.

Echte verrassingen zijn dan ook zeldzaam geworden. De drang naar verslaggeving dwingt constructeurs hoe langer hoe vaker om vroeg in hun kaarten te laten kijken; een vraag waar de nieuws-gierige journalist graag op ingaat, maar het Aha!-Erlebnis van kopers ook een stuk mee verkleint. Of is de presentatie van de Alfa Romeo 4C op Genève al helemaal vergeten? Niemand wist hoe die er exact zou gaan uitzien (simpelweg omdat de showcar pas de nacht voordien klaar was) met een staande ovatie en tal van covers tot gevolg. Voor peanuts vergeleken met de georkestreerde aanloop die Porsche hier letterlijk in het water ziet vallen.

Helemaal grappig wordt het als je op dit eigenste moment de websites van grote bladen (uit binnen- én buitenland) afstruint: op geen enkele staat er ook maar een letter – laat staan foto’s – van de 991. Het ouderwetse contract dat hen bij publicatie de primeur moet geven, zorgt er nu immers voor dat ze ook online hun mond moeten houden tot één september.* Met uitzondering van Autocar natuurlijk, want die hangen nu al aan de lijn met hun plaatselijke Hof Van Cleve. De rest mag het met een boterham doen om de (On)Zin van Media-Embargo’s nog eens te overdenken.

* Porsche heeft het media-embargo ondertussen (noodgedwongen) opgeheven