Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Twee jaar geleden werden ze met grote bombarie aangekondigd als de toekomst van de verkeersveiligheid: de trajectcamera’s die gemiddelde snelheden over een langere afstand registreren. Hoewel de eerste systemen toen meteen geïnstalleerd werden op de E17 in Gentbrugge, hebben die nog steeds geen geldige metingen opgeleverd. De reden: het ontbreken van een wettelijk kader.

traject2_1000

De opzet is nochtans simpel: twee camera’s leggen aan het begin en het einde van het traject het tijdstip vast waarop de auto passeert. Overschrijdt het verschil tussen beide de reistijd aan de maximaal toegelaten snelheid, dan wordt de eigenaar in overtreding gesteld. Op zich een correcter systeem dan de huidige flitspalen, waarvoor geroutineerde hardrijders simpelweg even in de ankers kunnen gaan, om vervolgens hun weg verder te zetten aan een snelheid naar keuze.

Hoewel de in Gentbrugge gebruikte toestellen in Nederland al jaren ingezet worden voor trajectcontroles, vraagt de gangbare procedure om een nieuwe, uitgebreide testfase. Die sleept ondertussen al twee jaar aan. Eens de technische goedkeuring gegeven wordt, moet de federale overheidsdienst Economie het systeem nog officieel homologeren. Dan pas zijn de vastgestelde overtredingen rechtsgeldig.

En dat zijn er wel wat. Van de 60.000 voertuigen die dagelijks het traject in Gentbrugge passeren, rijden er zo’n 3.000 à 4.000 te snel. Dat komt neer op vijf tot zes procent – veel meer dan wat de klassieke flitspalen op dezelfde locatie registreren, en dus meteen het bewijs van de hogere pakkans. Geen wonder dat de overheid er 800.000 euro voor over heeft; aan dit tempo is dat bedrag in één week terugverdiend. Ook om die reden verwachten we een snelle toename van het aantal installaties, eens de finale homologatie er is. En dat gebeurt wellicht nog dit jaar.

Blijft nog de discussie of er niet beter gefocust wordt op een prangender veiligheidsprobleem op de autosnelwegen: op- en afritten. Uit een recent onderzoek van het BIVV is gebleken dat daar veruit de meeste dodelijke slachtoffers vallen, wat volgens de organisatie vooral te wijten is aan gebrekkige signalisatie en overdreven snelheid. Als flitspalen ergens nodig zijn, dan wel hier, zo lijkt het.

Toch zijn er twee problemen. Normale flitspalen zijn niet geschikt om correct snelheden te meten in een bocht, en veel bestuurders hebben, zoals hierboven al aangehaald, de neiging op de rem te trappen wanneer ze een flitser zien. Dat is in een te snel genomen bocht het ideale recept voor lift-off oversteer en in de meeste gevallen allicht een zwaar ongeval. Misschien hebben we hier meteen een zinnige toepassing gevonden voor trajectcontroles, die zonder problemen of gevaar de snelheid op op- en afritten kunnen controleren. Nu nog die homologatie.

[Bronnen: De Standaard, De Redactie & BIVV]

Share Button