Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

renault_fluence_ze_02

Geen mens die met zekerheid kan zeggen of elektrische voertuigen gemeengoed zullen worden. Maar als het van Renault afhangt, zijn auto’s op AC/DC bijzonder reëel. Vanaf januari 2012 zal het merk twee wagens – gebaseerd op bestaande modellen –  lanceren, evenals twee geheel nieuwe producten later dat jaar. En wij konden in hartje Brussel reeds kortstondig kennismaken met de berline: de Fluence Z(éro)E(mission).

renault_fluence_ze_0337

Tal van details verraden dat Renault niet over een nacht ijs is gegaan bij het ontwikkelen van de Fluence Z.E. Enerzijds kan de auto op dezelfde productielijn gebouwd worden als zijn klassiek aangedreven broertje (wat de kosten drukt), en anderzijds werd de auto in de mate van het mogelijke aangepast op de vernieuwde configuratie en de daardoor vrijgekomen ruimte. Aangezien Renault de Z.E. als volwaardig alternatief van de benzine- en dieselauto’s ziet, groeide de wielbasis met 13cm. Dit om het 280kg zware batterijenpack te kunnen huisvesten zonder verlies van de bestaande kofferruimte. Daarmee is de Z.E. met zijn volume van 317 liter identiek aan het gewone model.

renault_fluence_ze_07

Theoretisch kom je zo’n 185km ver met een enkele oplaadbeurt. Niet bijster spectaculair, maar Renault hamert erop dat elektrisch rijden (voorlopig) om een lichte mentaliteitswijziging vraagt. Daar waar je vandaag pas gaat tanken wanneer de tank leeg is, laad je batterij in de Fluence best zo vaak mogelijk op. Geen probleem, aangezien de batterijen zonder geheugen hiervoor ontworpen zijn. Een oplaadbeurt duurt afhankelijk van de gebruikte methode tussen de 3 minuten (via fysiek omwisselen van de batterij – voorlopig enkel in Israël, Australië en Denemarken) en 10 à 12 uur via het klassieke stopcontact. Alles is uiteraard sterk afhankelijk van de gekozen methode. Renault adviseert daarom ook de installatie van een laadpaal thuis die de oplaadbeurt verkort naar 6 à 8 uur. Kost je inclusief plaatsing een kleine 1.000 euro (waarvan 250 euro fiscaal aftrekbaar wanneer buitenshuis geïnstalleerd), maar is zijn geld dankzij de extra flexibiliteit en vooral veiligheid zeker waard.

renault_fluence_ze_08renault_fluence_ze_09

Ook uniek is de manier waarop je als koper van een Z.E. het batterijenpack leaset, in plaats van koopt – zoals bij de Nissan Leaf het geval is (kostprijs 14.000 euro). Hierdoor heb je een levenslange bedrijfszekerheid van de batterij met daarbovenop permanente bijstand (24/7) in alle pechsituaties, inclusief energiepech. En voor wie enkel een elektrische auto bezit, voorziet Renault een voordelig verhuursysteem voor wie met de auto – zij het dan een conventioneel exemplaar – op reis wil.

renault_fluence_ze_10

Maar hoe rijdt zo’n elektrische Renault nu? Het eerste wat opvalt is hoe conventioneel de Fluence aanvoelt. Wie eerder met een automaat gereden heeft merkt weinig verschil in de gang van zaken. De startprocedure is licht bevreemdend dankzij een compleet gebrek aan geluid en inertie. Enkel een groen ‘ok’ lampje op het instrumentenpaneel verraadt dat de auto klaar is voor vertrek. Vervolgens zet je elektromotor in D(rive) en zet je koers naar je bestemming. De elektromotor is goed voor een equivalent van 95 klassieke pk’s, maar levert zijn vermogen uiteraard op een heel andere manier af. Relevanter is dan ook de constante trekkracht van 226Nm doorheen het toerengebied. Op zich (net) voldoende voor de 1,6 ton die deze Fluence op de weegschaal zet.

renault_fluence_ze_11

Renault zal de Fluence Z.E. samen met de Kangoo Z.E. vanaf januari volgend jaar in België commercialiseren. De early adopters kunnen daarentegen nu al intekenen op een van de twee modellen. In maart volgt dan stadsmus Twizy, en op het einde van 2012 mogen we ons opmaken voor de Zoë. Een compacte auto genre Clio, maar dan luxueuzer afgewerkt. Een uitgebreid verslag volgt in november wanneer we de Fluence Z.E. en Kangoo Z.E. grondig aan de tand zullen voelen.

Share Button