Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste – en misschien wel enige – keer dat de Freelander cool in beeld kwam, was in de Noorse detectivereeks Varg Veum. Niet omdat de kleine Landy op zich subzero is, eerder omdat Varg zelfs met een witte Nissan Sunny zou wegkomen – inclusief je vriendin op de achterbank.  Land Rover’s instapper is dan ook nooit een sex machine geweest, en daar moet nu verandering in komen met de Range Rover Evoque die voor minimaal 33.800€ tegen je been rijdt.

testrangeroverevoque4

testrangeroverevoque2testrangeroverevoque43

33.800€ koopt je één van de hipste SUV’s van het moment, zij het in vijfdeursversie beter dan de blitse driedeurs die als LRX Concept werd voorgesteld. Wil je de coupé-versie, dan komt er 700€ bij. En als je toch bezig bent, leg dan nog even 4.000€ op voor de krachtigste diesel met 4×4. Toppers als ons exemplaar met 20-duimers en uitstekende sportkuipen (de zogenaamde Dynamic) gaan voor 46.400€ plus extra’s. Of waarom de 20% goedkopere Freelander nog even in de brochures staat…

Voor dat geld mag de Evoque gerust een nieuwe standaard zetten, en dat doet hij gelukkig ook. Met name de rijdynamiek draagt overduidelijk de stempel van chassisguru Mike Cross; Mike ‘Sideways’ Cross als hij Jaguars aan het afstellen is, maar hier eerder goed gemanierd met een subtiel afgeveerde koets en verrassend veel grip van de semi-offroadbanden. Elke Range moet immers terrein aankunnen, ook al zijn de wegmanieren van de Evoque beter dan ooit. En daar zit de continu variabele demping alias MagneRide (standaard op de hogere versies) zeker voor iets tussen, net als bij de Ferrari 458 Italia.

testrangeroverevoque6

testrangeroverevoque7testrangeroverevoque8

De turbodiesel is dezelfde als die in de Ford Mondeo en Jaguar XF, hier afgesteld op koppel (420Nm) beter dan vermogen (190pk). En dat geeft misschien wel fiscaal voordeel, zo vinnig als de andere twee wordt de Evoque er niet van. 1.800 kilo met opties is dan ook stevig, wat zich in verminderde acceleratie boven de snelweglimiet uit. De beloofde 8,5 tot 100 lijken daardoor scherp, net als het normverbruik van 5,8 liter dat tijdens deze kennismaking eerder naar de 12L/100km neigde. Wie de Evoque niet enkel om te poseren koopt, vermijd dan ook best de instapper met 150pk die op papier bijna elf seconden tot 100 nodig heeft.

En toch heeft de kleine Range heel wat DRIVR-troeven. Zo is er een prima afgewogen stuur, goed reagerende stuurlepels en een natuurlijk flow die menig klassieke sedan ontbreekt. Kortom: dit is het beste paar stelten waar wij al mee gesprint hebben – ook al voelt het geheel nooit zo hot aan als de marketingpulp wil doen geloven. Daartegenover staat een kwaliteitsbeleving waar zelfs Audi van moet slikken, terwijl de styling van het beste is wat dit segment ooit gezien heeft. Nu alleen JRL nog overtuigen om de 240pk sterke Dynamic-benzine op passieve dempers te commercialiseren, want dat blijkt pas echt een rel op wielen.

RANGE ROVER Evoque 2.2 SD4

Plus Min
+ Topdiesel is de keuze van het verstand – Benzinetopper die van het hart?

Weggecijferd

Motor 2.2 4-in-lijn turbo diesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 190 pk
Koppel 420 Nm
Gewicht 1.685 kg
Transmissie 6-bak, automaat
CO2-uitstoot 149 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,5 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 11,6 l/100 km
Prijs 38.400 euro

Verdict

8 op 10

Share Button