Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De wegen van VAG zijn ondoorgrondelijk, zeker als het over het triumviraat Volkswagen/Skoda/SEAT gaat. Op papier moet Skoda immers de budgetfunctie uitoefenen, terwijl SEAT de sportieve telg zou moeten zijn. Maar dat is al lang niet meer het geval; de Tsjechen zijn volgens VW veel te goed bezig, terwijl de Spanjaarden dringend uit hun siësta moeten ontwaken. Daarom schudt VAG de kaarten nu danig door mekaar met de stadsmussen Up, Citigo en Mii.

vwupgt1

Laat ons met de sprinter van het trio beginnen. Logica dicteert dat die uit Zuiderse hoek moet komen, maar niets is minder waar: de VW Up zal de eerste zijn om een DRIVR-variant te krijgen. En die is prima voorzien van vingers en duimen zoals in onze Frankfurt-special beschreven: “Zijn naam? De GT. En zijn faam? Het gedachtengoed van de orginele Golf GTI reïncarneren door een laag drooggewicht (900kg) met een gezond driecilindervermogen (100pk) te combineren.” Officieel is het allemaal nog niet, maar ga er vanuit dat het kwakkelende SEAT naar zijn sportieve primeur mag fluiten.

seatmii

En waar eindigt de Spanjaard dan met zijn ongelukkige Mii-nomenclatuur? Helemaal onderaan de prijsladder, zo blijkt. Volgens de eerste berichten zou de Mii duizend euro goedkoper worden dan de Up (die in Duitsland voor 9.800€ gaat), en daarbij zelfs de Skoda onderbieden. Toegegeven: zowel de Mii als de Citigo hebben standaard ESP noch servo. De driecilinder benzinemotoren met 60 of 75pk zijn natuurlijk wel identiek, maar verhinderen niet dat SEAT hiermee de budgetplaats van Skoda overneemt. Iets wat het met afdragertjes van VAG in de praktijk sowieso al deed.

skodacitigo

Wat er in zo’n constellatie met het florerende Skoda gaat gebeuren, is momenteel anyone’s guess. Feit is dat het succes van de Tsjechen misschien wel geld opbrengt, maar de VW-producten ook onder druk zet. Daarom is de beslissing al genomen om (grotere) Skoda’s naar volgende generaties toe minder premium te maken. De kleinere zoals deze Citigo vallen daarmee een beetje tussen schip en wal. Want VW bouwt subjectief de knapste stadsmus, en SEAT dus de goedkoopste. Of is de Skoda-badge ondertussen zo ingeburgerd dat die het gros van de verkopen voor haar rekening zal nemen?

Share Button