Met uitzondering van jassen, schoenen en andere marketingmeuk, zet Ferrari zijn hard verworven credentials niet zomaar onder een product (vraag dat maar aan James Glickenhaus). Maar wanneer de collega’s van Abarth hulde brengen aan de stalgenoten van Maranello, kan er plots heel wat. Ferrari stuurde voor de gelegenheid zelfs enkele ingenieurs richting Milaan. En die schroefden zowel de specs, het volume als de prijs van de Cinquecento 695 Tributo Ferrari helemaal op tot elf.
Nu is het niet de eerste keer dat beide merken samenwerken. Enzo en Carlo ontmoetten elkaar al in 1953 met een one off in de vorm van de Ferrari 166 MM/53 Abarth Spyder als resultaat. Maar ook recentelijk kwam het tot een vergelijk met 200 Ferrari courtesy cars, bedoeld voor Ferrari-klanten die hun macchina voor onderhoud achterlaten. De Tributo doet daar nu nog een schep bovenop, zelfs vergeleken met de esseesse. Zo stuurt de 1.4 turbo geen 160 maar 180pk richting asfalt, en stijgt het koppel van 230 naar 250Nm. De fabuleuze Record Monza uitlaat schreeuwt zowaar nog luider – en zowel veren, dempers, anti-rolstangen als remmen hebben een gewijzigde (lees: stijvere) setup met inbreng van de mannen uit Maranello.
Of de verschillen ook zo substantieel zijn als ze klinken? Absoluut. Het specifieke rubber maatje 205/40 ZR17 is plakkeriger dan ooit, maar heeft desalniettemin moeite met het krachtenarsenaal op de voorwielen. Gelukkig is er hulp voorzien in de vorm van een elektronische sper (TTC). Verder gooit de besturing nog altijd geen hoge ogen, net als de bizar hoge zitpositie. Dit ondanks fijne Sabelt Abarth Corse kuipen (-10kg per stoel) die voor de gelegenheid zijn afgewerkt met echt carbon – net als de spiegelkappen, de boordplank en tal van inlegplaatjes. En ook tal van details zoals de Ferrari-typografie op de centrale tellers van Jaeger dragen bij aan de unieke sfeer.
Geen manuele handbak in deze 695, maar een elektronisch gestuurde manuele transmissie (MTA) met flippers aan het stuur. Typisch Ferrari dus. Nu zijn we nooit wild geweest van deze weinig geciviliseerde vorm van schakelen, en da’s meteen een reden om de Tributo genadeloos af te schieten. Maar dat zou de essentie van deze special missen. Want ondanks een waslijst aan tekortkomingen tovert dit extraverte kleintje een gigantische grijns op je gezicht. Al was het maar door zijn uniek geluid (inclusief brommen, sissen, snerpen met daarbovenop wat knallen), agressieve gangwissels en het occasioneel schudden van de kont bij stevig remmen. Alleen jammer dat die verdomde knipperlichten daarbij keer op keer aanspringen omdat de elektronica een noodstop detecteert. Kortom, in tal van opzichten de ratio ver voorbij. En net daarom kan je niet anders dan er helemaal weg van zijn.
ABARTH 500 695 Tributo Ferrari
Plus | Min |
+ Knettergek speelgoed | – Voor de superrijken |
Weggecijferd
Motor | 1.4 4-in-lijn turbobenzine |
Aandrijving | voorwielen |
Vermogen | 180 pk (@ 5.500tpm) |
Koppel | 250 Nm (@ 3.000tpm) |
Gewicht | 1.045 kg |
Transmissie | 5-bak, elektrohydraulisch auto. |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
Acceleratie (0-100 km/h) | 7,0 s |
Topsnelheid | 225 km/h |
Gem. testverbruik | (niet gemeten) |
Prijs | 42.955 euro |
Verdict