Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE³: De definitieve overgangsregeling is bekend!

Toen Leterme in 2008 de ecopremie lanceerde, kwam er slechts een handvol wagens in aanmerking voor overheidskorting. Vandaag zijn er zeker 100 modellen die minder dan 115g CO2 produceren (en dus 3% korting genieten), terwijl de helft daarvan zelfs onder de 105g zit (wat 15% korting oplevert). Het mag dan ook niet verwonderen dat ondertussen een kwart van de particuliere aankopen naar ecowagens gaat, en daar betaalt de overheid zich blauw aan. Zo blauw dat Di Rupo het beu is.

ecopremiesafgeschaft

Concreet betekent dat het volgende: auto’s die voor 28 november 2011 besteld zijn en dit jaar nog geleverd worden, genieten gewoon van de beloofde korting. Heb je voor die datum besteld maar arriveert je wagen pas in 2012, dan moet je als koper een voorschot betalen van minstens het dubbele van de overheidskorting op de factuur. Ook moet de bestelbon ten laatste op 15 december ingediend zijn bij de Federale Overheids voor Financiën. Vierwielers die tussen 28 november en 31 december aangekocht worden, krijgen nog korting op voorwaarde dat ze dit jaar nog ingeschreven geraken – en dat zullen dus stockwagens moeten zijn.

Maar verder dan dan gaat het niet, en daar is de Belgische automobielsector niet mee opgezet; het koopsalon van Brussel staat voor de deur, en dat zou wel eens rake klappen kunnen krijgen nu de de Regering van Lopende Zaken deze Di Rupo-regel vroegtijdig toepast. Onze Waalse vriend denkt er namelijk 300 miljoen euro mee te kunnen besparen in 2012…

Dat Febiac en FederAuto een duidelijke overgangsregeling eisen, is niet meer dan terecht. Maar je kan niet ontkennen dat de ecopremies hun doel – de vergroening van het Vlaamse wagenpark – voor een groot deel gemist hebben. Ja: de gemiddelde CO2-uitstoot is ongetwijfeld gedaald, maar het aandeel kleine diesels (die veel meer schadelijk stof uitstoten) is nog maar eens gestegen omdat die motoren makkelijk onder de 105g duiken. Ondertussen kruipt de dieselprijs naar die van benzine, rijdt de gemiddelde Vlaming zo weinig dat zijn dieselpartikelfilter eronder kreunt en verbruiken de meeste ecomodellen in de praktijk 25% meer dan opgegeven. Bijna een mirakel dat de premies nog zo lang standgehouden hebben.

Share Button