Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Puur en onversneden rijplezier’: daar gaan zowel de Subaru BRZ als Toyota GT 86 voor. Lang geleden dat we zoiets nog bovenaan de wishlist van een mainstream producent zagen, laat staan twee. En meteen ook de reden waarom de redactie er bij het lezen van de persberichten pavloviaanse reacties op nahield. Economisch verantwoord DRIVR zeg maar. Straffer evenwel is dat de door beide bedrijven ontwikkelde auto, technisch identiek is. Luxeprobleem?

toyota_gt86_01

toyota_gt86_02toyota_gt86_03

Zowel de BRZ (Boxer, RWD, Zenith) als GT 86 (een verwijzing naar de Corolla Levin AE86) zien het licht na jaren van speculatie, beloftes en concepts. Belangrijker is evenwel dat het zolang geduurd heeft omdat beide bedrijven hun werk grondig wilden doen. Dat willen althans de commentaren vanuit het kamp van de ingenieurs. Het resultaat is – eventueel met uitzondering van het uiterlijk – evenwel niet voor discussie vatbaar. De atmosferische 2 liter boxermotor braakt er een volwassen 100pk per liter uit en ligt laag voorin, gekoppeld aan een manuele zesbak (of automaat) met de aandrijving op de achterwielen. Alles bovendien in evenwicht dankzij de standaard mechanische sper. En zelfs de krachtbron is integraal uitwisselbaar. Toyota voorzag de motor van zijn D-4S technology (met twee injectoren per cilinder), terwijl Subaru zijn expertise verleende op het vlak van boxertechnologie. Op dynamisch vlak vallen verder de dubbele wishbones achteraan en het lage gewicht van 1.220kg (53% voor, 47% achter) op. De eerste rij-indrukken aan de hand van prototypes lazen in ieder geval positief.

subaru_brz_01

subaru_brz_02310_brz_hi1

De grootste verschillen zijn te vinden in het interieur waar de Subaru zich een stuk meer Spartaans toont dat de Toyota. Hoogtepunten zijn het kleine sportstuur (het kleinste ooit in een (productie)Toyota), de naar de bestuurder georiënteerde cockpit met aangepast sportmeubilair en een prominente centrale toerenteller met digitale snelheidsaanduiding. En zelfs bij het ontwerp van de middentunnel werd rekening gehouden met de elleboog van de bestuurder bij het schakelen.

Voorlopig is het dan ook een kwestie van keuze voor merkbeleving, eerder dan intrinsieke kwaliteiten. Over (Belgische) prijzen is voorlopig niets geweten, maar geruchten mikken op een bedrag van rond de 25.000 euro. Of dat voor de Toyota en/of Subaru geldt is gissen, maar die laatste zou evenwel een stuk exclusiever kunnen zijn dan zijn halfbroer. Voor de echte Subarufanaten zou een versie met drukvoeding, vierwielaandrijving en 300pk achteraf de line-up vervoegen. Blijft de vraag:

In welke showroom zou jij binnenstappen?

Share Button