Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP:Absorbeer deze trip gerust in hi-res door op de 1ste foto te klikken!

testnissangtr1

Woensdagochtend, 08u15 en ik geloof mijn ogen niet. De goedlachse PR van Nissan had wel gezegd dat er iets bijzonders voor ons zou klaarstaan – maar dat het om een fonkelnieuwe Micra 1.2 PureDrive zou gaan, dat had niemand zien aankomen. “Toch ideaal voor een webzine als DRIVR” grapt de receptioniste terwijl ze mij de sleutels overhandigt, en voegt er met een knipoog “hij staat erlangs” aan toe. De glitter, de glamour.

testnissangtr21

‘Hij staat erlangs’ herhaal ik op weg naar de parking, en zie meteen wat ze bedoelt: het is niet de eerste Micra maar de tweede aan de andere kant van de GT-R die Nissan Frankrijk hier gedropt heeft. Een afgunstige blik leert dat dit niet de allernieuwste 2012’er is (die moet nog voorgesteld worden), maar modeljaar 2011 met 530pk oftewel 45 eenheden meer dan het origineel uit 2009. JDM’ers herkennen deze facelift aan de nieuwe velgen en LED-strips onder de voorlichten. Stel je voor dat hij open is…

testnissangtr3

Beter nog, de sleutels liggen erin. En op zo’n moment denkt de fantast in mij maar één ding: It’s 30km to the Dutch Border, I’ve got a full tank of gas, sadly no more cigarettes (I quit), it’s light and I forgot my sunglasses. HIT IT! Net als in de film dus. Alleen moet je in de praktijk eerst de handleiding consulteren, het hoofdstuk launch-control opsnorren, een 47-stappenplan doorlopen om uiteindelijk – maar liefst niet te vaak om de aandrijflijn te ontzien – in drie seconden naar de 100 te gaan. Wel niet vergeten ademen zoals ik de eerste keer.

testnissangtr4

En dat is (op het stoppen met roken na) allemaal bullshit; ik heb de GT-R niet ontvreemd en al zeker de lanceerhulp niet uitgeprobeerd. Of dacht je dat ik één van acht kostbare uren met mijn neus in een brochure ging spenderen? Wat ik wel gedaan heb, is de Micra-sleutel met die van de GT-R geruild en de 74-litertank in één ruk erdoor gereden aan een meer dan aannemelijk gemiddelde van 14,8l/100km. En weet je wat? Het was één van de mooiste dagen van mijn autojournalistieke carrière. Gewoon omdat er qua brute efficiëntie maar één supercar in de buurt komt: de McLaren faxmachine van 200.000€ plus.

testnissangtr6

Geen idee wat de ingenieurs erin programmeren, maar ballistisch gaan is eenvoudiger dan naar het toilet gaan – zo simpel is het. Met 2500 toeren laat je het gros van de weggebruikers achter, met vijfduizend moeten de zogenaamde sportievelingen eraf terwijl de volle zevenduizend volstaan om half Monaco voor schut te zetten. Zelfs dit vermoeide persexemplaar met een rammelige zesbak, kale sloffen en versleten schijven is van het snelste wat ik ooit gereden heb, vooral in den draai. Geef je over aan de techniek, en iedereen heeft het nakijken. Vraag alleen niet waarom.

testnissangtr9

Ondanks die overdaad aan Pentiums, zit er toch iets organisch in de GT-R. En dat uit zich in de eerste plaats via het stuur met ouderwetse servo dat zwaar in de hand ligt maar gedetailleerde info doorspeelt. De magnesium bedieningslepels van de automaat met dubbele koppeling zijn al even tactiel, terwijl de stalen remmen zich ondanks brute power perfect laten doseren. Enkel de demping is aan de harde kant voor straatgebruik, maar de GT-R is dan ook evenzeer bedoeld voor circuit-uitjes. PS: tractieproblemen zijn met vierwielaandrijving en plakkerig rubber onbestaande, of mijn rijcapaciteiten ontoereikend. Ik gok op het tweede.

testnissangtr7

En daarmee heeft het unusual suspect van de supercarbrigade weer eens iemand geïmponeerd. Iemand die nauwelijks kan geloven dat modeljaar 2012 nog 20pk bijkrijgt om de klassieke sprint in een rollercoaster-achtige 2,83s te klaren. Zelfs de shocks en dempers krijgen een beurt om comfortabeler te presteren. Maar daarmee zijn de gevoelsmatige minpunten niet van de baan – zoals het motorgeluid dat meer nucleaire generator dan V6 is, en het interieur dat vooral bij braillelezers scoort. De sportstoelen zijn natuurlijk wel knap, maar die komen dan ook van het Duitse Recaro.

testnissangtr8

Hamvragen tot slot: is de R35 MY2011 vijf sterren waard? Op papier vast en zeker. Maar voor een landje als dat van ons, is de GT-R misschien wel te. Te groot (4m66 op 1m90), te zwaar (minimaal 1740kg) en te snel (314km/u voluit) om dagelijks legaal te genieten. Want zoals gezegd: voor de looks of het geluid moet je het niet doen. Voor de prijs daarentegen? 89.000€ moet voor Ferrari-kopers reden genoeg zijn om de GT-R te overwegen. Met het restbudget koop je immers een Caterham om te zien dat het ook puristisch kan – plus een krachtige break om de trailer te trekken en alle honks te bezetten. Koopje van de eeuw? You betcha.

[Snaps: Ken Divjak]

NISSAN GT-R R35 MY 2011

Plus Min
+ Buitenaardse prestaties – Binnenlands rijbewijs

Weggecijferd

Motor 3.8 V6 Biturbo
Aandrijving 4×4 (boven de 10km/u)
Vermogen 530 pk
Koppel 612 Nm
Gewicht 1.740 kg
Transmissie 6-bak, automaat
Acceleratie (0-100 km/h) 3,0 s
Topsnelheid 314 km/h
Gem. testverbruik 14,7 l/100 km
Prijs 89.000 euro

Verdict

9 op 10