Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volgens onze testarchieven is het van mei 2009 geleden dat we nog een Renault Laguna Coupé op bezoek hadden. Toen met een dikke benzine, klassieke automaat en een verdict zo klaar als water: “De 3.5 is niet het chef d’oeuvre van de menukaart. Die eer gaat naar de vierwielgestuurde dCi-versies die de killer looks, exclusiviteit en de zenbeleving met de topversie delen“. Hoog tijd om dat advies op te volgen, zeker nu de Coupé voor 2012 opgefrist is.

eerstetestrenaultlagunacoupe1

eerstetestrenaultlagunacoupe3eerstetestrenaultlagunacoupe2

Wie facelift zegt, denkt technische updates en esthetische aanpassingen om het nieuwe modeljaar van het oude te onderscheiden. En die zijn er ook, maar dan beperkt tot een absoluut minimum: de CO2-uitstoot van de dieselinstapper zakt dankzij het (grammaticaal incorrecte) Energy Smart Management naar 126g, terwijl alle versies dagrijleds en sierstiksels op het dashboard krijgen. Fini. Voor velen ongetwijfeld een gemiste kans, maar voor ondergetekende een duidelijke indicatie dat het design van deze Aston-wannabe drieënhalf jaar na de lancering nog altijd moustache zit.

Eveneens ongewijzigd is is de technologie die achter het GT-acroniem schuilt: de gewiekste vierwielsturing die Renault 4Control noemt. Hoe die precies werkt, hebben we al meermaals uitgelegd – het belangrijkste is dat ze werkt, en wel zo goed dat de comfortabele fauteuils wat meer zijsteun mochten bieden. De claim “15km/h sneller door de elandtest dan een vergelijkbare concurrent” is dan ook niet uit de lucht, zeker nu er in het vooronder geen potige V6 maar een pittige tweeliter turbodiesel huist met 178pk, 400Nm en manieren waar Prins Laurent van kan leren. Topdiesel zonder meer, met prima tractie uit de bochten en zo goed als geen merkbaar koppelstuur.

eerstetestrenaultlagunacoupe4

eerstetestrenaultlagunacoupe6eerstetestrenaultlagunacoupe5

Of er dan niets op deze zeldzame verschijning aan te merken valt? Tuurlijk wel: het stuur is nog altijd zwijgzaam, de zesbak eerder anoniem en de rechtuitstabiliteit niet om over naar huis te schrijven. Een kwestie van afstelling volgens onze bronnen, want dat gebrek is geen typische eigenschap van de vierwielsturing. De enige reden om 4Control over te slaan (en dat kan enkel op de basisdiesel van 150pk) is de meerkost van het systeem bij aankoop en eventuele reparaties, want verder zijn de nadelen nihil.

Eindrapport: hoewel de facelift weinig bijbrengt, blijft de Laguna Coupé een stijlvolle verschijning in een overwegend Duits segment. Prijsvoordelig ook, en met de tweedeurs valt de gevreesde depreciatie zelfs mee. Enkel aan de binnenkant moet de Renault passen voor de concurrentie, met goedkopere materialen en minder (hoofd)ruimte voor en achter. Dat de demping tot slot eerder hard dan Frans is, stoort ons niet maar GT-kopers op leeftijd misschien wel. Maar daar staat wel een gezonde portie rijplezier tegenover.

PS: Wij reden op de valreep een pre-faceliftmodel. Maar aangezien ons testexemplaarop het Energy Smart Management met start/stop na – mechanisch identiek is, konden we de in tussentijd verschenen info over de 2012-facelift niet onvermeld laten.

RENAULT Laguna Coupé GT dCi 180

Plus Min
+ Vierwielsturing – Facelift?

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 178 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.539 kg
Transmissie 6-bak, manueel
CO2-uitstoot 144 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,5 s
Topsnelheid 223 km/h
Gem. testverbruik 9,1 l/100 km
Prijs 36.100 euro

Verdict

8 op 10