Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stellen dat we Lotus een warm hart toedragen, is een understatement van formaat. Wat twijfelachtige pr-acties ten spijt is hun portfolio nog altijd onomwonden DRIVR-georiënteerd. Precisie-instrumenten met maar één doel voor ogen: het prikkelen van de zintuigen in al hun facetten voor maximaal rijplezier. De vraag is alleen of het Britse merk overeind blijft wanneer ze het duo Cayman/911 in het vizier nemen. Schampschot of regelrechte voltreffer? We zijn benieuwd.

lotus-evora_s_2011

lotus-evora_s_2011_1280x960_wallpaper_10lotus-evora_s_2011

De rauwe cijfers eerst: 3,5 liter V6 met supercharger, 350pk bij 7.000 toeren, 400Nm bij 4.500 toeren, 1437kg en een uniek 2(+0 of +2) middenmotorconcept met dwars geplaatste V6 vlak voor de achterwielen. Op het vlak van packaging is de Evora in ieder geval een zonderlinge machine. Iets wat geaccentueerd wordt door het lijnenspel van onze landgenoot Steve Crijns; een van die uitzonderingen die in the metal – of beter: in de combinatie kunststof en aluminium – helemaal overtuigen. Zonder meer uniek, op en top Lotus en een visuele verademing van de bravere concurrenten. Top tip: opteer voor felle kleuren zoals Solar Yellow.

Nog beter wordt het wanneer je plaats neemt achter het kleine stuurtje van de intussen kwalitatieve cockpit. De lay-out is simpel maar net daardoor ravissant. Noem het gerust dat jachtpilootgevoel; met een kleine, bolle voorruit, een lage zit en brede deurdrempels die cruciaal zijn voor de stijfheid van het ontwerp. De constructie is volgens Lotus zelfs dubbel zo stijf als die van een Ferrari F430… Starten doe je gewoon met een normale sleutel in een gewoon contact. Heerlijk is dat, zonder startknop of andere onzin. De Toyota V6 klinkt dociel in zijn normale stand, maar een stuk agressiever in sport. Bovendien verhoogt de toerenlimiet daardoor van 7.000 naar 7.200 toeren en wordt het gaspedaal wat feller, maar nooit  agressief. De hydraulische stuurservo blijft daarentegen onveranderd, en is een ware verademing in tijden van elektrisch bekrachtigde units.

lotus-evora_s_2011

lotus-evora_s_2011_1280x960_wallpaper_45lotus-evora_s_2011_1280x960_wallpaper_1a

Ondanks de visuele verwennerij toont de Evora (S) zijn echte kwaliteiten pas in beweging. Dan wordt duidelijk hoeveel R&D er in de tactiele componenten steekt. De wijzigingen tegenover de standaard Evora zijn minimaal, maar ogenblikkelijk valt op hoe ongewoon comfortabel deze versie glijdt. Kortom: een ongeziene rijmachine. Een die bochten verslind zoals een walvis plankton verorbert, met een motor die zowel laag als hoog in de toeren schittert. En dan is er nog het geluid van de optionele sportuitlaat: zonder twijfel een must uit de optielijst! Nog gezwegen van de remmen, het Dynamic Performance Management (DPM) en de hoge merkbeleving. Minpunten? De manuele zesbak die in de toeren soms twijfelt van twee naar drie. Maar je zou hem er niet voor laten staan. Bovendien is de variant met automaat (IPS) geen echt alternatief. Petje af voor dit intoxicerend apparaat.

LOTUS Evora S

Plus Min
+ Een vat vol superlatieven… – …doet de kilo’s vergeten

Weggecijferd

Motor 3.5 V6, wet sump
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 6-bak, manueel
Supercharger Harrop HTV 1320
Vermogen 350 pk (@7.000 tpm)
Koppel 400 Nm (@4500 tpm)
Gewicht 1437 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,8 s
Topsnelheid 277 km/h
Gem. testverbruik 14,7 l/100km
CO2-uitstoot 235 g/km
Prijs 75.050 euro

Verdict

10 op 10