Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was van meet af aan duidelijk dat er meer achter MINI’s ‘gemiste inschrijvingsdatum’ voor het WRC van 2012 schuilde. Ondertussen is zelfs geweten wat: geen catastrofale vergetelheid, maar financiële problemen hebben donkere wolken over de toekomst van de MINI-equipe gestapeld. Veel zou te maken hebben met een cruciaal gebrek aan sponsors, terwijl moederhuis BMW liever extra fondsen richting DTM-kampioenschap ziet vloeien. En dat is slecht nieuws voor hoofdrijder Kris Meeke.

mini-wrc-team-meeke-day2

Hoewel het Britse team officieel fabriekssteun geniet van MINI (en dus van BMW), valt de leiding onder het wakende oog van het Britse Prodrive. Geen kleine speler in de wereld van de professionele racerij, maar zeker niet immuun voor de crisis die wederom welig tiert. Bovendien is het team van David Richards contractueel verantwoordelijk om (het gros van) de sponsors aan te brengen, en dat lukt momenteel dus niet. Ondertussen blijft het WRC een Frans onderonsje door de suprematie van Sébastien Loeb en Citroën. Het heeft zelfs niet veel gescheeld of ook Ford had er komend seizoen de brui aan gegeven, al heeft het Blauwe Ovaal in extremis beslist om nog twee seizoenen verder te gaan met de Fiesta.

Twijfel alom dus. En dan mag het niet verwonderen dat BMW veel valkuilen ziet in het WRC-avontuur. Zoveel zelfs dat Kris Meeke – de performante Noord-Ier die de hoeksteen vormde van het jonge team – zijn C4 krijgt en voorlopig niet meer aan de start van een officiële wedstrijd zal verschijnen.  Het team wil wel nog gebruik maken van ‘s mans expertise door hem een adviserende rol te geven. Teammaat Paul Nagle neemt intussen zijn plaats in bovenaan de hiërarchie, terwijl de tweede auto ter beschikking komt van pay drivers die per rally kunnen aantreden en zo hun eigen zitje financieren.

Meeke achter het stuur van de MINI WRC in Top Gear.

Voor ons land is er met het verkassen van Thierry Neuville (23) naar Citroën’s Junior WRC-team wel goed nieuws. Neuville krijgt een door Citroën Racing Technologies geprepareerde Citroen DS3 WRC, en zal daarmee over hetzelfde materiaal beschikken als achtvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb en diens teamgenoot Mikko Hirvonen. Met die  overstap treedt hij in de voetsporen van François Duval, die tot 2005 als laatste Belg voor een officieel team reed. Ook Duval reed toen voor Citroën; als enige Belg ooit won hij een WK-proef, de Rally van Australië. Dit jaar won Neuville voor Peugeot de rally’s van Corsica en Sanremo, eindigde hij vijfde in de Intercontinental Rally Challenge en werd hij na afloop van het seizoen gehuldigd met de Colin-McRae trofee.