Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat de Skoda Fabia RS en Abarth Punto Evo met elkaar gemeen hebben? Beide hebben ooit de Engine Award of the Year gewonnen: de VAG Twincharger in 2008, en de FIAT MultiAir recenter in 2010. Maar daar eindigen de gelijkenissen niet. Want ondanks beduidend andere voorkomens, vissen ze alle twee in dezelfde vijver van pakweg 20.000€ en maximaal 180pk. Dus wat zal het worden: een opzichtige drie- of een ingetogen vijfdeurs?

Wie ons al langer volgt, weet dat dit duo de revue al eens gepasseerd is. En toch zijn er twee goede redenen om die tests nog eens gecombineerd over te doen: het feit dat we eind 2010 de combiversie van de RS quoteerden beter dan de hatchback, alsook het beperkt aantal straatkilometers dat we tijdens de circuitpresentatie van de Punto Evo konden afleggen. Nog gezwegen van het feit dat elke excuus goed is om een GTI voor een week in huis te halen, ook al zijn deze hatchbacks eerder warm dan heet. En dat geldt contradictorisch genoeg vooral voor de Abarth; blitse oorlogskleuren ten spijt houdt ons niet-EsseEsse exemplaar het op een fiscaal vriendelijke(re) 163pk, terwijl de Twincharger er 180 produceert. Gezonde cijfers, maar anno 2012 niks speciaals.

Is het verschil op papier eerder klein, dan is de prestatiekloof in de praktijk des te groter. Wijt het aan de egale spreiding van het koppel, de snelle DSG-bak en het totale gebrek aan off-boost – de Skoda gaat er als een bezetene vandoor op rechte baan. En de Abarth dan? Die heeft met 7,9 naar de 100 nauwelijks te klagen, maar voelt daarbij nooit ‘maar zes tienden’ trager dan de Fabia aan. Eerder een volle seconde, en dat is met zo’n bestickering toch wat sneu: de helft van de petjesdragers uitdagers slaagt er immers in om bij te blijven met zijn getunede whatever. Best voor de volle 180pk van de EsseEsse gaan dus, maar ook daar is er een probleem; die geraakt voorlopig niet gehomologeerd in België, en kan daardoor nog niet besteld worden. Bovendien is 3.500€ niet mals voor 17pk extra en een snoeihard onderstel.

Maar laat ons wel wezen: in isolatie is de Abarth Punto Evo een gedegen hatch. En daarbij zijn de harde Sabelt-kuipen (1.500€ in stof, 2.350 in leder) niet eens nodig om je draai achter het stuur te vinden. De DNA-schakelaar (of manettino Abarth-speak) kan trouwens permanent in Sport, terwijl de zesbak even goed in de hand ligt als de pedalen onder de voet. Chassisgewijs zit de niet-EsseEsse dan ook snor voor straatgebruik, met een ophanging die achteraan wat speels is maar de ergste oneffenheden toch wegfiltert. Kortom: was het niet voor het overdreven stuurgewicht in Sport, dan zou de Evo een geboren bochtenpikker zijn met een aangename vierpitter die de begrenzer niet schuwt. Nu alleen nog een natuurlijkere gasrespons en wat extra Carlo in de pijp…

Om de stem van de RS te horen, blijf je best buiten staan. Van het heerlijke DSG-gereutel dat opgefokte VAG-benzines kenmerkt, valt er binnenin namelijk weinig of niets te merken; goed voor papa’s die de RallySport-genen alleen solo willen ervaren, maar wat ons betreft te min voor een geblokte vijfdeurs van 180pk. Verder lijken het rijgedrag van combi en hatch sterker op mekaar dan verwacht; die laatste reageert iets coherenter door zijn compactere afmetingen, maar is even losvoetig als de station – met een vleugje koppelstuur door de lichte servo en een zweverig weggedrag in extremis. Gelukkig is het probleem van de bemoeizieke automaat van  de baan sinds we weten dat die het minst interfereert in manuele stand staat beter dan in Normal of Sport.

De perfectie benadert dit duo dus niet. Maar als je koopcriterium snelle acceleraties met zo min mogelijk verbruik zijn, dan is de Skoda praktische onklopbaar. Zijn het anderzijds laterale G’s die je hoofd doen draaien, dan zal het de Abarth moeten worden – al zouden we de manettino meteen laten herprogrammeren om het stuurgewicht en de gasprespons van Normal te combineren met het extra koppel en de lossere ESP-stand van Sport. En nu we toch aan het fantaseren zijn: waarom niet het onderstel van de Abarth met de Twincharger van de Skoda? Die dubbel geblazen veertienhonderd verdient zijn Engine of the Year-etiket dubbel en dik, maar nestelt hier in een koets met hoge zit en daarbij horende duikneigingen. In DRIVR-opzicht doet de FIAT dus beter terwijl diens 1.4 zeker niet ondermaats is, alleen een goede slok dorstiger en beduidend minder snel. Staat er enkel nog een vraagteken achter de duurzaamheid van gedownsizede motoren met quasi 130pk per liter, maar dat kan alleen de tijd beantwoorden. Op hoop van zegen.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

SKODA Fabia RS

Plus Min
+ Pokkesnel – Maar weinig interactief

ABARTH Punto Evo

Plus Min
+ Aangenaam interactief – Maar nauwelijks pokkesnel

Weggecijferd

SKODA Fabia RS
ABARTH Punto Evo
Motor 1.4 4-in-lijn S/T 1.4 4-in-lijn turbo
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 180 pk 163 pk
Koppel 250 Nm 250 Nm
Gewicht 1318 kg 1100 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s 7,9 s
Topsnelheid 224 km/h 213 km/h
Gem. testverbruik 10,8 l/100 km 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km 142 g/km
Prijs 21.200 euro 19.300 euro
Fiscale PK 8 8

Verdict

SKODA Fabia RS 7 op 10
ABARTH Punto Evo 8 op 10