Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De één zijn dood is de ander zijn brood. Of zo voelde het toch op de Saab-stand die schitterde door afwezigheid te Brussel. In plaats daarvan stond er een hele rist mini-camionettes in de trant van Sardonis’ Suzuki ST90, maar dan gepimpt door de restanten van de Franse coachbuilder Heuliez om helemaal i(n) te zijn. En het moet gezegd: we zijn geïntrigeerd door ons elektrische Mia.

Volgens organisator Febiac zijn er op het Salon dagelijks 5.000 testritten met elektrische voertuigen gereden. Dat kon met oude bekenden als de Renault Fluence ZE, Nissan Leaf & Opel Ampera – maar ook met toekomstige EVs genre BMW ActivE 1-Reeks, Volkswagen Golf E en Renault Twizy. Rijkelijk keuze van gerenommeerde merken dus, en toch werden we bijna magnetisch naar het sublieme concept van Murat Gunak en David Wilkie getrokken. Dat luistert naar de welluidende naam Mia, en biedt een nieuwe kijk op Urban Mobility dankzij de centen van een Duits-Frans consortium en de know-how van het ter ziele gegane Heuliez – maker van onder andere de Peugeot 206CC en 106 Electrique.

Bedenk daarbij dat zowel Gunak als Wilkie een indrukwekkende CV hebben (de eerste is designchef af bij Volkswagen, de andere komt van Bertone), en je begrijpt waarom Mia zoveel keer -euh- gereden werd in de catacomben van de Heysel. Ook wij konden even plaatsnemen in de passagiersstoel – en da’s niet voor mijn 1m97 – voor een korte rit die ons vlotjes naar 60km/h en meer bracht, nog altijd in diezelfde catacomben van de Heysel welteverstaan. Daarbij viel op dat het raffinement noch de afwerking aan bovenvermelde exemplaren kan tippen, maar dat de zetelopstelling van de McLaren F1 nog altijd onovertroffen is qua visibiliteit en packaging. Snelheden tot 100km/h zouden zelfs mogelijk zijn, terwijl de autonomie afhankelijk van het gekozen batterijpakket tussen de 80 en 130km schommelt.

Tot zover het goede nieuws, tijd voor de realiteit. En die wil dat minimaal 25.000€ nogal fors is voor wat blits gevormde (en zelfs deukresistente) plastic. Opteer voor de langere variant met extra ruimte en de kaap van de 30.000 loert. Anderzijds zou Mia slechts één euro per 100 gereden kilometers souperen, en voor bedrijven 120% aftrekbaar zijn. Early adoptorism heeft nu eenmaal zijn prijs. Maar als het zo leuk verpakt komt als funky Mia, dan breken wij daar graag een lans voor.

[Bekijk de verkoopbrochure HIER]