Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Interessante tip die onze mailbox onlangs bereikte: er zouden foto’s opgedoken zijn van de Alpine A710. Niets bijzonders, zou je zeggen, ware het niet dat de laatste worp van Alpine de A610 was. De A710 is nooit verder geraakt dan een prototype, waardoor het Franse merk een unieke kans misliep om vandaag misschien zelfs op gelijke hoogte te staan met – we zeggen maar iets – Lotus. Goeie timing van de fotograaf overigens, want Renault wil 50 jaar na de introductie van de A110 de naam Alpine terug van onder het stof halen.

De originele en eerste Alpine A110 uit 1962

De A110 was het model waarmee Jean Rédélé zich in de geschiedenisboeken schreef. Collega Pieter Fret deed de geschiedenis van die raceklassieker eerder al uit de doeken, van zijn illustere voorgangers tot en met zijn rallyhoogdagen. De opvolger van die A110 werd de A310 uit 1971, met een nog steeds een buizenchassis en koetswerk uit glasvezel – wat een constante bleef doorheen de hele Alpine-geschiedenis – en achterin geplaatste 1,6-liter viercilinder van 125 pk – later een V6 van 2,7 liter en 149 pk. In 1986 volgde de Alpine GTA, met dezelfde 2,7-liter die later vervangen werd door een 2,5-liter – dankzij een turbo goed voor 180 tot 210 pk. De A610 was het laatste wapenfeiten kreeg een drieliter turbo die 250 tot 280 pk produceerde. In 1995 was het verhaal van Alpine verteld.

Nummer twee alias de A310 uit 1971

Nu, helemaal over en uit was het normaal niet geweest voor het merk uit Dieppe. Er waren in 1989 namelijk plannen voor een lichtgewicht tweezitter met de codenaam W71. Het idee achter dat model, dat waarschijnlijk A710 zou gaan heten, was dat de GTA en de A610 iets teveel GT waren geworden in plaats van authentieke DRIVRs zoals de eerste Alpines. Alpine wou daarom terugkeren naar de core values van de A110, en van de A710 een gerichte DRIVR maken.

En het W71 prototype dat de A710 begin jaren ’90 had moeten inleiden

De prototypes van de A710 kregen een tweelitermotor van 140 pk, en lieten dingen als airco en ABS achterwege om gewicht te besparen. Resultaat: de A710 zette op het testcircuit van Renault betere rondetijden neer dan de nochtans veel krachtigere – maar veel zwaardere – A610. Het W71-project viel echter nogal duur uit, en werd nog duurder toen de marketingjongens van Renault toch om airco en ABS vroegen. Het gewicht ging daardoor naar omhoog en de prestaties naar beneden, en rond 1993 werd de stekker uit het project getrokken. In Dieppe konden ze zich enkele jaren later wellicht voor het hoofd slaan toen Lotus zijn Elise wereldkundig maakte.

Dit jaar is het overigens 50 jaar geleden dat de A110 werd voorgesteld, en dat wil Renault niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Volgens Autocar zou er in Parijs wel eens een Alpine-concept kunnen worden voorgesteld die naar diezelfde A110 knipoogt. Meer details zijn er nog niet bekend – laat staan of die concept überhaupt in productie zal gaan – maar onze DRIVR-handen jeuken alvast bij het idee van een lichte Alpine met – allicht geblazen – motor achteraan en Renault Sport-dna.

[Bron: IEDEI & Autocar]

Share Button