Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De regels om het tot Future Classic te schoppen, staan niet in steen gegrift. Meestal is het een samengaan van opflakkerende interesse, aangespoord door populaire opiniemakers en ondersteund door stijgende prijzen op de tweedehandsmarkt. En dat is exact wat het kneusje uit de BMW-catalogus nu aan het overkomen is: de E31 8-Reeks die van 1989 tot 1999 van de band liep.

Met een totale oplage van 31.062 exemplaren in tien jaar tijd is ‘van de band lopen’ misschien erover. De 8-Reeks was dan ook van het duurste wat BMW ooit gebouwd had, en kwam er in volle Golf-crisis (de regio, niet de Volkswagen) onder Bush Senior. Bovendien zette München voor het eerst in op luxe beter dan op sportiviteit, wat niet bij alle fans van de uitgaande 6-Reeks goed aankwam. Dat gezegd was de 8 zeker geen opvolger voor de 6, maar een nieuw vlaggenschip dat verkopen van de Mercedes S-Klasse Coupé moest afsnoepen. Met de nadruk op moest.

Aan motoren ontbrak het de E31 in alle geval niet. De zeldzame 830i met drieliter V8 niet te na gesproken (slechts 18 exemplaren), kon de 8 rekenen op een vierliter V8 van 286pk die later uitgroeide tot de bekende 4.4 met evenveel vermogen. Een automatische vijfbak was standaard, de manuele zesbak een optie. Het enige visuele verschil met de twaalfcilinders waren de vier ovale uitlaten beter dan rechthoekige exemplaren van de eerste V12’s.

Helemaal bovenaan stond de vijfliter 850i. Die zette initieel 300pk aan de grond via een automatische vierbak (beter dan de vijftraps van de V8), maar dat veranderde toen BMW de typebenaming afstemde op die van de andere coupés en de 850Ci met uitgeboorde 5.4 en 326pk lanceerde. Een prima auto in zijn eigen recht, maar niets vergeleken met de 850CSi waar de Motorsport-afdeling (meer dan) een hand in had. Er zijn er zelfs die beweren dat de CSi (met S-suffix dat naar de motorcode van het S70 M-blok verwijst) een gedowntunede versie van de doodgeboren M8 was…

Die Ferrari-beater met 558pk is er dus nooit gekomen, maar de S70 V12 is wel verder ontwikkeld door Paul Rosche om in de McLaren F1 dienst te doen. Om maar te zeggen dat de 850CSi met 380pk iets bijzonders is – dankzij een hertekende geometrie, manuele zesbak en zelfs vierwielsturing op Europese modellen. Maar dat is nog niets vergeleken met het echt goede nieuws: de goedkoopste 8-Reeksen gaan nu voor 5.000€, terwijl CSi’s ondertussen oplopen tot 25.000 voor een runner en 80.000€ voor een stunner. En the only way is up volgens de kenners. Volledig terecht als je het ons vraagt.