Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Er ontstond eerder deze week commotie met het gerucht dat de op til staande 911 GT3 het mogelijk wel eens zonder manuele versnellingsbak zou moeten stellen. Niet zo bijzonder daar de concurrentie al langer de linkervoet een ander takenpakket heeft gegeven. Maar toch zou het introduceren van een GT3 met PDK een grote stap zijn voor Porsche.

Porsche mag met recht en rede de laatste voorvechter van de manuele transmissies bij sportwagens genoemd worden. In 2003 was de Carrera GT al het buitenbeentje van de super sportievelingen door het schakelwerk nog volledig in handen (en voeten) van de bestuurder te geven. Dit geloof in de manuele versnellingsbak werd toen nog onderstreept door de introductie van een nieuwigheid bij het schakelen: PCCC of Porsche Ceramic Composite Clutch. Alhoewel niet eenvoudig in gebruik, waren zowel pers als het doelpubliek laaiend enthousiast over deze archaïsche maar leuke manier van schakelen met deze onvermoeibare koppeling. In de jaren die erop volgden bleven de GT3’s en GT2’s, tegen de trend in uitsluitend verkrijgbaar met drie pedalen. Het lag dan ook volledig in lijn dat Porsche, bij de introductie van de 991, zou laten weten dat ook de nieuwe GT3 ‘gespaard’ zou blijven van een PDK-transmissie. Toch duiken er nu geruchten op dat Porsche met beide vormen aan het testen is, en dat enkel de meest geschikte transmissie in de showrooms komt.

Moeten we hier nu blij of droevig om zijn? Feit is dat bijna alle racewagens het manuele pad hebben verlaten in de zoektocht naar honderdsten van seconden en knaltijden die met groter gemak worden neergezet. Maar de GT3 is dan ook (net) geen racewagen, maar een ‘track day car’. Een amateurpiloot die zijn zuurverdiende spaarcentjes heeft opgeofferd om zijn vrije dagen met adrenaline (en zweetplekken) te kleuren hoeft geen poleposition na te streven. Rauw en onversneden rijplezier staan voorop. Wanneer hand- en voetwerk op elkaar afgestemd geraken, zullen de intrinsieke kwaliteiten van de GT3 ervoor zorgen dat de man (of vrouw) achter het stuur geen mal figuur zal slaan. De GT3 heeft immers de kwaliteiten om schoonheidsfoutjes zoals een tragere schakeltijd ongedaan te maken: Agiliteit en nauwkeurigheid in korte bochten, genoeg kracht en koppel voor circuits die smeken om vermogen en haast onverwoestbare remmen zijn nog steeds een sterke cocktail.

Bovendien zijn de geleverde argumenten voor de plotse koersverandering eerder zwak: het 30% aandeel van de manuele variant in de verkoop van nieuwe 911’s en het ontbreken van klachten op de (997) Turbo S die enkel verkrijgbaar is met PDK. Het eerste is een puik resultaat als je in rekening brengt dat de manuele variant op zich liet wachten en de 991 buiten extra sportiviteit ook, contradictorisch genoeg meer GT-eigenschappen kreeg. De laatste bemerking kan helemaal weggelachen worden, wanneer in rekening wordt gebracht hoeveel eigenaren van een Turbo in het pré-PDK-tijdperk kozen voor een trage automaat. De Turbo richt zich duidelijk tot andere individuen dan een GT3.

Ik zou mijn geld dus, toch wanneer het aankomt op Porsche’s meest sportieve paradepaardjes, inzetten op de handbak, Een handbak geeft deze wagens authenticiteit waar zeker liefhebbers voor te vinden zijn. Kijk maar naar de introductie van manuele varianten voor de M5 (zowel bij de E60 als F10) in de VS. Bovendien hebben ze bij Porsche niet zomaar moeite gestoken in die nieuwe manuele transmissie met zeven versnellingen…

PS: Was Senna soms traag met een handbak?

[Bron: insideline / Foto: autoexpress]