Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Over een echte opvolger van de nu al legendarische 1M Coupé wil men in München niet spreken, maar een lavahete opwarmer kunnen ze ons alvast voorschotelen. De M135i Hatch krijgt min of meer dezelfde hardware als de 1M, maar dan in de kakelverse carrosserie van de nieuwe 1-serie driedeurs. De M-Performance onderdelen onderstrepen bovendien zijn intenties. En de prestaties zijn niet mis: gefluisterd wordt dat deze 135i goed is voor 320pk en 440Nm koppel.

Hoewel deze M135i voorlopig nog officieel de titel Concept draagt, heeft BMW off the record reeds bevestigd dat deze knalversie binnenkort gewoon in de catalogus komt. Voorin ligt de twin-turbo 3.0 zes-in-lijn M54S motor die zijn kracht gewoontegetrouw naar de achterwielen stuurt. Maar in tegenstelling tot de achterwielaangedreven 1M Coupé zal deze sémi-M ook BMW’s xDrive vierwielaandrijving als optie krijgen. Daarmee komt deze 135i rechtstreeks in het vaarwater van de gepeperde Audi RS3.

Met een geschat gewicht van rond de 1,5 ton zal ook deze gepeperde 1-Serie echter geen lichtgewicht zijn. Onderhuidse verstevigingen, verlaagd koetswerk, opgeklopte wielkasten en extra spoorbreedte, zorgen voor een verhoogde stabiliteit en de nodige grip van de brede sloffen. Samen vertalen ze zich in een sprint naar de 100km/h in minder dan 5 seconden en een topsnelheid die traditiegetrouw gelimiteerd is op 250km/h. BMW voorzag gelukkig ook de remmen van een upgrade: Ze zijn nu 360mm voor, en 350mm achter. De specifieke bodykit en dito velgen zorgen dan weer voor de nodige street cred. Meer info volgt vanop het Salon van Genève.