Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In 2012 staan er voor het eerst twintig Grand Prix op de F1-kalender – een absoluut record. De Turkse GP werd weliswaar geschrapt om financiële redenen, maar Bahrein keert terug na een jaar afwezigheid wegens sociale onrusten én de Verenigde Staten ontvangen voor het eerst sinds 2007 opnieuw Ecclestones circus. Het langste F1-seizoen aller tijden in vogelvlucht.

1| 18/03 – Albert Park

Albert ParkLocatie: Melbourne, Australië
Lengte: 5.303 km
Aantal rondes: 58
Totale race-afstand: 307.574 km
Ronderecord: 1:24.125 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

Misschien heeft het te maken met de precaire politieke situatie in Bahrein, maar het golfstaatje heeft de koppositie die het op de kalender van 2010 kreeg niet kunnen vasthouden. Die rol gaat opnieuw naar het speciaal voor de Formule 1 aangelegde circuit rond het meer in Albert Park (Melbourne). Australiës meest zuidelijke metropool vormt al sinds 1996 de achtergrond voor de seizoensopener – op één jaar na dus. Het traject maakt gedeeltelijk gebruik van afgesloten publieke straten; vandaar de typerende wegmarkeringen op het asfalt. Zonder meer een van de mooiste F1-omlopen op de kalender.

Albert Park

2| 25/03 – Sepang International Circuit

Sepang International CircuitLocatie: Kuala Lumpur, Maleisië
Lengte: 5.543 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 310.408 km
Ronderecord: 1:34.223 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

Zoals vele andere nieuwe circuits vloeiden de lijnen van het Sepang International Circuit uit de pen van de vermaarde architect Hermann Tilke. Het resultaat is een van de meest technische omlopen die de F1 dit jaar aandoet. Kenmerkend zijn de twee lange rechte stukken die, gelinkt door een van de vier haarspelden, vlak naast elkaar liggen. Ertussen staat de hoofdtribune, aan het uiteinde overdekt door een constructie die het best als een gigantische parasol kan omschreven worden.

Sepang International Circuit

3| 15/04 – Shanghai International Circuit

Shanghai International CircuitLocatie: Shanghai, China
Lengte: 5.451 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 305.066 km
Ronderecord: 1:32.238 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2011: Lewis Hamilton

Nog een design van Hermann Tilke, en eveneens een erg technisch parcours vol bochtencombinaties en scherpe haarspelden, afgewisseld met brede rechte lijnen om inhalen te vergemakkelijken. De vorm van het circuit is gebaseerd op het Chinese symbool ‘shang’, wat staat voor ‘hoog’ of ‘boven’. Niet onterecht, want vanop de enorme hoofdtribune (capaciteit: 29.000!) hebben toeschouwers een overzicht over tachtig procent van de omloop.

Shanghai International Circuit

4| 22/04 – Bahrein International Circuit

Bahrein International CircuitLocatie: Sakhir, Bahrein
Lengte: 5.412 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.238 km
Ronderecord: 1:30.252 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2011: n.v.t.

Nadat de Arabische Lente van 2011 de Grand Prix van Bahrein onmogelijk had gemaakt, keert het circuit in Sakhir dit jaar terug – opvallend genoeg in de oorspronkelijke, snellere lay-out van 2009. Toch hangt er nog een zweem van onzekerheid rond de race, want naar aanleiding van hernieuwde opstanden op het eiland hebben lokale mensenrechtenorganisaties de teams opgeroepen om de wedstrijd te boycotten.

5| 13/05 – Circuit de Catalunya

Circuit de CatalunyaLocatie: Barcelona, Spanje
Lengte: 4.655 km
Aantal rondes: 66
Totale race-afstand: 307.104 km
Ronderecord: 1:21.670 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

De eerste Grand Prix op het Oude Continent vindt traditiegetrouw plaats in Spanje, op het Circuit de Catalunya. Buiten het seizoen wordt hier veel getest, omdat de omloop met zijn ruwe en hobbelige asfalt en grote variëteit aan bochten moordend kan zijn voor banden en wagen. Veel inhaalmogelijkheden zijn er echter niet, zodat de race zelf soms behoorlijk saai kan uitvallen.

Circuit de Catalunya

6| 27/05 – Circuit de Monaco

Circuit de MonacoLocatie: Monte Carlo, Monaco
Lengte: 3.340 km
Aantal rondes: 78
Totale race-afstand: 260.520 km
Ronderecord: 1:14.439 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

De meest legendarische race van het seizoen vindt al sinds 1955 nagenoeg ongewijzigd plaats in de straten van Monte Carlo. Harde vangrails bakenen de smalle rijbaan af, zodat er op deze trage en complexe omloop absoluut geen ruimte is voor foutjes. Voor de bezoekers komt het spektakel dan ook vooral van de frequente crashes en het mooie celebrityvolk langs de omloop, want inhaalmanoeuvres zijn in Monaco even zeldzaam als sneeuwval. Toch blijft de race met de traagste bocht van het seizoen, de lange tunnel en de drijvende luxejachten-annex-tribunes zeker het bekijken waard.

Circuit de Monaco

7| 10/06 – Circuit Gilles Villeneuve

Wall of Champions (Circuit Gilles Villeneuve)Locatie: Montréal, Canada
Lengte: 4.361 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 305.270 km
Ronderecord: 1:13.622 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2011: Jenson Button

Net als het Australische Albert Park is het Circuit Gilles Villeneuve gedeeltelijk een stratencircuit, dat rond een meer loopt in een groene omgeving – in dit geval het Île Notre-Dame, de locatie van Expo ’67. Behalve zijn schoonheid is dit circuit vooral befaamd voor de Wall of Champions die de laatste chicane afbakent – zo genoemd nadat ex-wereldkampioenen Michael Schumacher, Damon Hill en Jacques Villeneuve er alledrie hun race tegen beëindigden in 1999.

Circuit Gilles Villeneuve

8| 24/06 – Valencia Street Circuit

Valencia Street CircuitLocatie: Valencia, Spanje
Lengte: 5.419 km
Aantal rondes: 57
Totale race-afstand: 308.883 km
Ronderecord: 1:38.683 – Timo Glock (2009)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

Het stratencircuit in de haven van Valencia begint stilaan een vaste waarde te worden op de kalender – en terecht. Hoewel het parcours maar liefst 25 bochten telt, halen de wagens er een gemiddelde snelheid van 200 km/h en een top boven de 300. Niet echt een tweede Monaco dus, al is de vergelijking snel gemaakt, omdat de baan voor een groot stuk vlak langs het water loopt. Of er zelfs over, want de bolides steken via een speciaal aangelegde brug het kanaal over.

Valencia Street Circuit

9| 08/07 – Silverstone Circuit

silverstone3bLocatie: Silverstone, Verenigd Koninkrijk
Lengte: 5.891 km
Aantal rondes: 52
Totale race-afstand: 306.277 km
Ronderecord: 1:30.874 – Fernando Alonso (2010)
Winnaar 2011: Fernando Alonso

Wat tijdens Wereldoorlog II een luchtmachtbasis was, werd na de oorlog al snel gebruikt voor autoraces. Met landings- en taxibanen werd een circuit geïmproviseerd, dat in 1950 de allereerste Formule 1-race ontving. Als onderdeel van een groot investeringsplan voor het behoud van Silverstone werd het GP-tracee eind 2009 hertekend tussen de bochten Abbey en Brooklands, zodat elk rondje nu 700 meter extra telt.

Silverstone

10| 22/07 – Hockenheimring

HockenheimringLocatie: Hockenheim, Duitsland
Lengte: 4.574 km
Aantal rondes: 67
Totale race-afstand: 306.458 km
Ronderecord: 1:13.780 – Kimi Raikkonen (2004)
Winnaar 2011: n.v.t.

De Hockenheimring werd in 1939 gebouwd als hogesnelheidstestbaan voor Mercedes, maar werd na Wereldoorlog II een officieel racecircuit. In 1970 ontving het zijn eerste Grote Prijs van Duitsland, toen nog in de oorspronkelijke layout – twee kilometerslange rechte stukken verbonden door twee lange bochten. Later werden chicanes toegevoegd om de snelheid te drukken, en in 2002 moest het typerende bostraject zelfs helemaal wijken voor een korter maar technischer in-fieldparcours. Tegenwoordig organiseren Hockenheim en de Nürburgring beurtelings de Duitse GP.

Hockenheimring

11| 29/07 – Hungaroring

HungaroringLocatie: Boedapest, Hongarije
Lengte: 4.381 km
Aantal rondes: 70
Totale race-afstand: 306.630 km
Ronderecord: 1:19.071 – Michael Schumacher (2004)
Winnaar 2011: Jenson Button

Deze smalle omloop in een glooiende Hongaarse vallei staat vooral bekend om zijn gebrek aan inhaalmogelijkheden. Niet meteen de opwindendste race van het seizoen dus, al was het wel hier dat onze landgenoot Thierry Boutsen in 1990 zijn derde en laatste F1-overwinning boekte – met 0,3 seconden voorsprong op een zekere Ayrton Senna…

Hungaroring

12| 02/09 – Circuit de Spa-Francorchamps

Circuit de Spa-FrancorchampsLocatie: Francorchamps, België
Lengte: 7.004 km
Aantal rondes: 44
Totale race-afstand: 308.052 km
Ronderecord: 1:45.108 – Kimi Räikkönen (2004)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

De oudste GP-omloop op de kalender en favoriet van vele piloten. Al in 1924 werd in Spa een Grand Prix gereden, toen nog op een stratencircuit van bijna 15 kilometer. Inmiddels telt het parcours nog maar een dikke 7 kilometer, maar het blijft desalniettemin de langste omloop van het seizoen. Bekend om zijn heuvelachtige, bosrijke omgeving en het glooiende G-krachtenfestijn dat ook wel Raidillon wordt genoemd.

Circuit de Spa-Francorchamps

13| 09/09 – Autodromo Nazionale di Monza

Autodromo Nazionale di MonzaLocatie: Monza, Italië
Lengte: 5.793 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 306.720 km
Ronderecord: 1:21.046 – Rubens Barrichello (2004)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

De thuisbasis van de Tifosi was in de jaren twintig een van de allereerste permanente racecircuits ter wereld, toen nog tien kilometer lang. Inmiddels staat Monza vooral bekend als de snelste omloop van het jaar – Barrichello reed in 2004 het ronderecord aan een gemiddelde snelheid van 257 km/h. Toegejuicht vanop de immer rood gekleurde tribunes hebben Ferraririjders hier altijd een streepje voor.

Autodromo Nazionale di Monza

14| 23/09 – Marina Bay Circuit Park

Marina Bay Circuit ParkLocatie: Singapore City, Singapore
Lengte: 5.073 km
Aantal rondes: 61
Totale race-afstand: 309.316 km
Ronderecord: 1:45.599 – Kimi Räikkönen (2008)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

Na meer dan vier maanden toeren in Europa verhuist het hele circus terug naar Zuid-Oost-Azië, waar in Singapore voor de vijfde keer een unieke nachtrace gehouden wordt. Een stratencircuit dwars door de stad, verlicht door honderden krachtige lampen, vormt een spectaculair en wondermooi schouwspel voor het livepubliek én de tv-kijkers in Europa, die de race gewoon overdag kunnen volgen. Om die reden mogen we in de nabije toekomst waarschijnlijk meer F1-nachtraces in het Verre Oosten verwachten.

Singapore

15| 7/10 – Suzuka International Racing Course

Suzuka International Racing CourseLocatie: Suzuka, Japan
Lengte: 5.807 km
Aantal rondes: 53
Totale race-afstand: 307.573 km
Ronderecord: 1:31.540 – Kimi Räikkönen (2005)
Winnaar 2011: Jenson Button

Het circuit in Suzuka werd in de vroege jaren zestig door Honda gebouwd als testparcours. Het resultaat is een lange en veelzijdige omloop, die door de piloten erg geäpprecieerd wordt. Typerend is het pretpark vlak naast het circuit, inclusief imposant reuzenrad, en de achtvorm – uniek in de Formule 1.

Suzuka International Racing Course

16| 14/10 – Korean International Circuit

Korea International CircuitLocatie: Yeongam, Zuid-Korea
Lengte: 5.615 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 308.630 km
Ronderecord: 1:39.605 – Sebastian Vettel (2011)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

Twee weken voor de debuutrace in 2010 werden de laatste stenen nog gelegd op het linksdraaiende Korean International Circuit. De omloop raakte net op tijd af, maar het immense bouwproject errond loopt verder: men wil de rurale omgeving omtoveren tot een high-tech complex met residentiële en ontspanningsfaciliteiten.

Zuid-Korea

17| 28/10 – Buddh International Race Circuit

IndiaLocatie: New Delhi, India
Lengte: 5.125 km
Aantal rondes: 60
Totale race-afstand: 307.249 km
Ronderecord: 1:27.249 – Sebastian Vettel (2011)
Winnaar 2011: Sebastian Vettel

In 2011 waren het de Indiase bouwvakkers die tegen de klok moesten werken om hun nationale GP-circuit op tijd af te krijgen. Dit ontwerp van de onvermijdelijke Hermann Tilke wordt gekenmerkt door zijn grote hoogteverschillen (maar liefst 14 meter tussen bocht 1 en 3!) en zijn vele trage bochten – een gevolg van de samenwerking met de F1-teams, die hun simulatoren ter beschikking stelden om de inhaalmogelijkheden te maximaliseren.

18| 04/11 – Yas Marina Circuit

Yas Marina CircuitLocatie: Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten
Lengte: 5.554 km
Aantal rondes: 55
Totale race-afstand: 305.470 km
Ronderecord: 1:40.279 – Sebastian Vettel (2009)
Winnaar 2011: Lewis Hamilton

Het gebrek aan inhaalmogelijkheden op het Yas Marina Circuit werd in 2010 berucht, toen het (als seizoensafsluiter) de uitkomst van het wereldkampioenschap bepaalde. Vraag dat maar aan Fernando Alonso en jonge Rus Petrov, die een halve race lang de deur wist dicht te houden. Ondanks beloftes hier iets aan te veranderen, staat het circuit van Abu Dhabi in 2012 nog steeds ongewijzigd op de kalender. Gelukkig zorgt de locatie zelf voor spektakel: een sfeervol verlicht luxecomplex inclusief jachthaven, uitkijktoren en vijfsterrenhotel, waar de wagens elke ronde zelfs even onderdoor rijden.

Yas Marina Circuit

19| 18/11 – Circuit of the Americas

Locatie: Austin, Texas, USA
Lengte: 5.516 km
Aantal rondes: 56
Totale race-afstand: 308.896 km
Ronderecord: n.v.t
Winnaar 2011: n.v.t.

Voor zijn jongste ontwerp haalde architect Hermann Tilke zijn inspiratie bij andere F1-circuits. Bochten 3 tot 6 doen denken aan de snelle zigzag van Maggots en Beckets op Silverstone, bochten 12 tot 15 hebben wat weg van Hockenheims infield, en bochten 16 tot 18 vormen één lange curve met meerdere apexen, net als beruchte bocht 8 in Istanbul Park – eveneens een Tilke-design.

20| 25/11 – Autodromo Jose Carlos Pace (Interlagos)

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)Locatie: Sao Paulo, Brazilië
Lengte: 4.309 km
Aantal rondes: 71
Totale race-afstand: 305.909 km
Ronderecord: 1:11.473 – Juan-Pablo Montoya (2004)
Winnaar 2011: Mark Webber

In Sao Paulo, de geboorteplaats van wijlen Ayrton Senna, ligt een racecircuit omgeven door huizen. Een betere metafoor voor de motorsportgekte die hier tijdens de hoogdagen van de drievoudige wereldkampioen ontstond, bestaat er niet. Formule 1 zit in het hart van de Brazilianen en zo ook Interlagos, een linksdraaiende omloop met veel hoogteverschillen, waar thuisrijders altijd iets meer lijken te kunnen…

Autodrome Carlos Pace (Interlagos)

[Copyright Circuitdiagrammen: F1.com]

Share Button