Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Unmistakably a Bentley – yet like none before it”, zo omschreef CEO Wolfgang Dürheimer de EXP 9 F in Genève. Speciaal is-ie zeker, de Bentley-SUV, maar nieuw is het idee niet. Sinds Porsche grof geld verdient aan de Cayenne regent het concept cars die Zuffenhausens grootste in het vizier nemen. Gonzende geruchten in Sant’Agata Bolognese of haast van tafel geveegde plannen in Gaydon terzijde, lijkt het vooral Maserati menens met de Kubang. Weelderige waft of sportieve suono: aan jullie de keuze.

Sta ons toe nog even verder te citeren uit het persbericht: “(…) a compelling new take on the Grand Touring Bentley – a vehicle that feels equally at home at an opera gala performance, on the sand dunes and the overtaking lane of the autobahn“. Zo, meteen even de doelgroep van de EXP 9 F omschreven. Dat status er vaak over elegantie primeert, stipten we eerder al aan, maar met designcues als de ronde koplampen, matrixgrille en spaakvelgen lijkt Dirk Van Braeckel ook de iets conservatievere aanhangers van de Brooklands en de Mulsanne te vriend te willen houden. Resultaat is een op z’n zachtst gezegd opmerkelijke SUV.

Binnenin vind je een mengeling van leer, hout en hightech, en kunnen de passagiers achterin kiezen tussen een business mode, met uitklapbaar keyboard en internettoegang, en een comfortabelere modus met verstelbare voetsteunen, tafeltjes en infotainmentscherm. In de armsteun achteraan zit uiteraard de onvermijdelijke champagnehouder. Voorin bedient Bentley zich van de 6-liter W12, die in de EXP 9 F 600 pk en 800 Nm zou kunnen produceren, en die wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Crewe houdt evenwel ook de deur open voor de dubbel aangeblazen 4-liter V8 uit de Continental GT, en voor een hybride aandrijving.

De timing van Bentley is ietwat aan de late kant, want nog geen half jaar geleden kwam Maserati met een gelijkaardig idee op de proppen: de Kubang. Nu ja, een half jaar: in 2003 had de Tridente al een Kubang Concept klaar, maar de tijd leek hen toen nog niet rijp. Zes maanden geleden in Frankfurt was dat wel het geval. Zoals collega Ken toen toelichtte, maakt Maserati voor de nieuwe Kubang gebruik van het Grand Cherokee-platform, maar zou al de rest onvervalst Maserati zijn.

Onderin zou de Kubang een nieuwe generatie motoren krijgen designed in Modena en made in Maranello, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Dat doet ons dagdromen over een geüpgradede 4,7-liter V8 uit de huidige Quattroporte en GranTurismo, een 4,5-liter uit de Ferrari 458 of – en nu draven we helemaal door – de 6,3-liter V12 uit de splinternieuwe F12 en de FF. Mijn keuze lijkt dus alvast gemaakt. De jouwe?