Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

België mag dan een nieuwe regering hebben, in de bestuursgelederen van race-organisator SpeedWorld heerst er juist chaos. De stuurloze situatie kan ertoe leiden dat de drie grote nationale kampioenschappen – Belcar, BTCS en de VW Fun Cup – geen doorgang vinden. Misschien goed nieuws voor concurrenten als de Supercar Challenge (dat juist naar België uitbreidt), maar eigenlijk een uiterst trieste situatie.

Het voert te ver om alle kuiperijen achter de schermen van autosportbond RACB en organisator SpeedWorld uit de doeken te doen, maar als Belgische media als autosport.be en racingworld.be de kwestie al beschrijven als een ‘soap’, een ‘kermis’ en een ‘nachtmerrie’, dan weten we dat het goed mis is. Het komt kort gezegd op het volgende neer: de bond ontnam begin februari het organisatierecht van de drie kampioenschappen aan SpeedWorld, volgens de RACB vanwege een dreigend faillissement van de organisator. Sindsdien wachten teams en coureurs op wat er komen gaat. Het probleem is alleen: er gebeurt niks.

Sinds de oekaze van de RACB vechten de partijen hun strijd in het openbaar uit, met het ene na het andere communiqué dan wel persbericht, ongetwijfeld om de meeluisterende teams en coureurs te overtuigen van hun gelijk. Intussen mogen wij ‘genieten’ van de steeds akeliger wordende woordenwisseling. België zou België niet zijn als er ook nog een kleine taalstrijd op de achtergrond woekert. De bond, bij monde van Hans Van de Ven, maakte bekend dat het besluit van de RACB niets te maken had met de financiële gezondheid van de kampioenschappen, maar aan ernstige malversaties van enkele Franstalige bestuursleden van SpeedWorld. Die zouden diverse miljoenen in eigen zak hebben gestoken. Daardoor liep SpeedWorld betalingsachterstanden op bij diverse schuldeisers, waaronder de bond. Philippe Lemoine van SpeedWorld zelf spreekt daarentegen van een persoonlijke vendetta, waar de Belgische autosport het slachtoffer van wordt.

De klucht werd een tragedie toen ongeveer tegelijk met de beslissing van de RACB een van de spilfiguren in de onderhandelingen een zwaar auto-ongeluk kreeg. Christian Lahaye, journalist en tientallen jaren organisator in de Belgische racewereld, stond mede aan de basis van SpeedWorld. Maar gooide dit weekend de handdoek in de ring en stapte op bij de organisatie. De Franstalige Lahaye was in februari ook het doelwit van de RACB, maar wist nu dat hij er op zijn beurt niet uitkwam met de familie Lemoine – die al maanden zijn facturen niet had betaald, zo liet hij bitter weten. Lahaye ziet geen uitweg meer in de impasse tussen RACB en SpeedWorld. Die impasse is des te desastreuzer daar de RACB en SpeedWorld juist in het najaar overeenkwamen om Belcar en BTCS grondig te herzien. Het Belcar zou worden omgevormd tot het Belgian Endurance Championship en de BTCS zou veranderen in het Belgian Sprint Championship. – Overigens lang niet naar de zin van alle betrokken teams.

Hoewel de richting van het nieuwe BEC en BSC wel duidelijk was, liggen er nog altijd geen exacte technische en sportieve reglementen. Daardoor hebben teams geen basis om een besluit te nemen over hun (verlengde) verblijf in de twee kampioenschappen. Ook circuiteigenaren wachten nog op de partij met wie ze zaken moeten doen. Met nog ruim een maand voor de start van de VW Fun Cup en de twee totaal vernieuwde circuitkampioenschappen, is nog altijd niet duidelijk wie de organisator wordt en onder welke reglementen er moet worden gereden.

Het scenario waarbij er alleen maar verliezers achterblijven, ligt bovendien nog steeds op tafel. SpeedWorld heeft immers alle organisatierechten op de drie kampioenschappen nog tot 2017 in handen. Het probeert nu via juridische weg de stichting van alternatieve kampioenschappen te voorkomen. Morgen velt de rechter daarover in kort geding zijn oordeel, maar de kans is groot dat de winnaar een Pyrrusoverwinning viert: rechtszaak gewonnen, kampioenschappen overleden. Want als SpeedWorld de organisatie niet voor zijn rekening neemt, wie dan wel? En hoelang duurt het voordat die nieuwe club duidelijkheid biedt?

Ook als SpeedWorld in het gelijk wordt gesteld, blijven er genoeg vraagtekens over: wie doet bijvoorbeeld de feitelijke organisatie nu Christian Lahaye eruit is gestapt? SpeedWorld is er ook lang niet zeker van dat alle teams wachten op het oordeel van de rechter. Niet voor niets ging er gisteren een nogal paniekerige mail de deur uit waarin SpeedWorld de teams vroeg om nog eens schriftelijk hun intentie tot deelname te bevestigen.

Waarschijnlijk zijn de meeste teams intussen vertrokken naar bijvoorbeeld de Supercar Challenge van Dick van Elk, die niet zomaar het voorvoegsel Dutch heeft laten vallen. In november 2011 had Van Elk nog een meningsverschil met de RACB over het Benelux-zonereglement dat Van Elk van toepassing wilde laten zijn op zijn Supercar Challenge, maar inmiddels is die kwestie opgelost. Sterker nog, de recente acties van de RACB leiden nu juist tot een grote toeloop naar de Supercar Challenge.

[Dit artikel is eveneens op Driving-Fun.com verschenen], [Foto’s: SpeedWorld]