Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tien jaar geleden nog door iedereen over het hoofd gezien, vandaag weer helemaal terug dankzij gewaagde designs en oranje stickers” schreven we begin dit jaar over Citroën. De different spirit van de Fransen lijkt te werken: de DS3 – en zeker de Racing – kan niet snel genoeg worden aangevoerd, en parkeerde zich op het goeie uiteinde van onze R-schaal. De DS4 vonden we vooral efficiënt en correct. En de DS5? Die lijkt alvast de aandacht te trekken, getuige daarvan de vele draaiende hoofden tijdens onze testweek. Benieuwd of hij het op de weg ook kan waarmaken.

Je kunt ze moeilijk ongelijk geven, de omstanders. Hoe je hem precies moet noemen is ons niet helemaal duidelijk, maar de DS5 houdt het midden tussen een uit de kluiten gewassen hatchback, (shooting) break en monovolume. Voeg daar een complex lijnenspel aan toe van geometrische en afgeronde vormen en chromen accentjes – zoals de sabelvormige strips langs de motorkap – en we durven hem gerust ‘verfrissend’ noemen. Letterlijk zelfs, met het hagelwitte jasje dat onze testwagen aangemeten kreeg, en daaronder zwarte schoenen met carbondetails. En ligt het aan ons of ziet de DS5 er anders uit als je hem vanuit een andere hoek bekijkt? Laag en breed achteraan, elegant en rank langs de zijkant en fors vooraan? Kudos, Citroën, on a job well done.

Maar hoe ondoorgrondelijk de looks van de DS5 zijn, zo klassiek is hij onderhuids. In tegenstelling tot de DS3-C3- en DS4-C4-combo’s leent de DS5 trouwens niet het onderstel van de gelijkcijferige C5, maar zweert Citroën opnieuw bij het PF2-platform van de C4, DS4 en C4 Picasso. Neemt de DS5 dan ook de beruchte torsieas van de C4 over? Helaas wel, al zou de DS5 dynamischer zijn afgesteld in lijn met z’n DS-roeping. Alleen de Hybrid4 heeft door zijn elektromotor recht op een multilink achteraan. Ook voorin gaat deze DS5 shoppen bij PSA: de geblazen 1.6 voelden we al aan de tand in de DS4 én in de Peugeot RCZ. In licht gewijzigde vorm vind je hem terug in de DS3 Racing en zelfs bij BMW/MINI. In de DS5 braakt hij 200 pk uit bij 5.800 omwentelingen en stuurt hij vanaf 1.700 omwentelingen 275 Nm naar de voorwielen. Chrono’s? De honderd tikt deze Citroën na 8,2 seconden aan en afklokken doet hij bij 235 kilometer per uur.

Vlotte cijfers zonder meer, en met 200 paarden onder de rechtervoet mag je dat ook verwachten, maar in de praktijk laat de DS5 ons wat op onze honger zitten. En dat lijkt wel eigen aan de manier waarop Citroën het PSA-blok in de DS-reeks inplant. Collega Pieter A. maakte namelijk dezelfde bedenking bij de DS4: “Eerst en vooral zijn de verzetten – dankzij de milieulobby – veel te lang. Dat maakt dat het even duurt vooraleer de vierpitter met zijn piekvermogen bij 5.800tpm in zijn sas komt”. Die zes versnellingen worden ontsloten door een snel en relatief aangenaam schakelende bak, maar die komt af en toe hakerig uit de hoek, waardoor hij veeleisende DRIVRs op onbewaakte ogenblikken van de wijs kan brengen.

Dat doet de DS5 ook wanneer het wegdek meer Belgisch dan Frans wordt – wat we vooral op conto schrijven van de achteras. Dynamisch – laat staan comfortabel – is niet meteen het juiste kernwoord wanneer vooral de achterpassagiers meer feedback te verwerken krijgen dan een Citroën zou mogen toelaten. Hoewel esthetisch bijzonder geslaagd, doen de negentienduimers – standaard op de THP 200 – en de bijbehorende ContiSportContacts hun duit in het stugheidzakje. Alles valt echter in z’n plooi op een gladgestreken baan. Geef de DS5 een duwtje in de rug, en hij verwerkt het allemaal zonder morren, neutraal – haast klinisch. De gripgrens is behoorlijk hoog en duidelijk merkbaar, de koets opvallend stabiel en de voorwielen in check met het afgeplatte stuur. Dat laat het jammer genoeg dan weer afweten in de rechtuitstand, waar het vaag aanvoelt en onvoldoende feedback geeft. Resultaat: kleine correcties die vooral op de snelweg op de zenuwen kunnen werken.

Gelukkig heb je binnenin genoeg om je tevreden te stemmen. Blikvangers zijn de head-updisplay en het driedelige panoramische dak – standaard vanaf So Chic – dat je afzonderlijk kunt openen en sluiten dankzij een rij cockpitknoppen op het plafond. De bracelet-zetels van onze Sport Chic geven het interieur added value, maar door de lage daklijn moet je ze laag instellen om je kruin niet tegen het panoramische dak te laten schuren. Het resulterende hoge dashboard en de hoge middentunnel dragen dan weer bij tot het cockpitgevoel. Citroën zou Citroën uiteraard niet zijn als de DS5 niet een paar eigenzinnige trekjes had. Zo is de achterruitwisser wel bijzonder klein, bieden de bergvakjes evenmin zeeën van ruimte en kun je de kofferklep alleen openen met een knop op het dashboard of met de afstandsbediening. Kers op dat dashboard is het analoge klokje in een op en top digitale omgeving.

Met de DS5 hoopt Citroën de Duitse premiums wakker te schudden. Zijn looks heeft hij alvast mee, maar de THP lijkt niet helemaal te weten of hij sportief of comfortabel moet zijn. Resultaat is een beetje van beide, zij het niet altijd in de juiste verhoudingen. Benieuwd of de Hybrid4 en de HDi een duidelijkere richting hebben. Deze THP springt alvast onmiddellijk in het oog, maar met een prijs vanaf 34.000 euro vragen we ons af of hij de aandacht van de premiumrijders lang genoeg kan vasthouden.

[Foto’s: Pieter Ameye]

CITROËN DS5 1.6 THP 200

Plus Min
+ Heeft de looks van een sportieve cruiser… – …maar niet de juiste specs

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 200 pk
Koppel 275 Nm
Gewicht 1430 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 235 km/h
Gem. testverbruik 8,6 l/100 km
C02-uitstoot 155 g/km
Prijs 34.225 euro (So Chic)
Fiscale pk 9

Verdict
7 op 10