Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In het derde en laatste deel laten we ons licht schijnen op de 968, Porsches – tot op heden nog altijd – jongste sportcoupé met de motor voorin. Die was een veel korter leven beschoren dan zijn illustere voorgangers, de 924 en de 944. Voor collega Ken alvast een van de redenen om de 968 CS tot future classic te bombarderen. Benieuwd of die vlieger ook voor de andere versies opgaat? Ontdek het na de sprong!

porsche 968

Hoewel de carrière van de 944 met het oorspronkelijke model en de 944 S2 al zowat de hele jaren 80 omspande, was Porsche druk bezig met een nieuwe update: de 944 S3. Onderhuids broedden de ingenieurs in Zuffenhausen op enkele ingrijpende wijzigingen, zodat de marketing boys het wijzer achtten om de 944 S3 maar meteen om te dopen tot een nieuw model: de 968. Zo gaf Porsche opnieuw een plaats aan de drieliter viercilinder uit de 944 S2, maar niet zonder hem eerst goed onder handen te hebben genomen. Opvallende Porsche-primeur: VarioCam, dat de timing van de inlaatklep aanpast door de inlaatnokkenas te verstellen. Resultaat: een zachtere vrijloop, meer koppel in lagere toerentallen en meer power in hogere. Andere primeur – maar deze keer alleen voor de Porsches met de motor voorin én op de optielijst – was de Tiptronicautomaat. Standaard kreeg de 968 een manuele zesbak. De vernieuwde drieliter produceerde 240 pk en 305 Nm, en schreef een sprint tot 100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van 255 kilometer per uur in de statistieken.

porsche 968

Voor het design had Zuffenhausen ook nog het een en ander up their sleeve. Harm Lagaay, de noorderbuur die de 924 uit z’n pen schudde, mat de 968 – waarvan de basislijnen al uit 1975 stamden – vooral rond de lichtblokken een 928-jasje aan. Tegelijk kreeg de 968 ook enkele styling cues mee van wat Porsche drie jaar later over de 993 zou uitgieten, zoals de koplampen – die op de 993 in iets gewijzigde vorm zouden terugkeren – en de teardrop-spiegels. Vanaf het begin van zijn carrière was de 968 ook beschikbaar als cabriolet.

porsche 968 cabrio

De pers onthaalde de 968 in 1992 net zoals z’n voorgangers algemeen genomen positief. De gewichtsverdeling zat nog steeds bijzonder snor, het bochtengedrag zette nog een stap vooruit – of opzij – en de zesbak duwde de sprintcijfers en het verbruik de goeie kant op. Rots in de branding Autocar was bijvoorbeeld bijzonder lovend over z’n weggedrag, maar vond de 968 begin jaren 90 niet meer zó bijzonder.

Kritiek gehoord, zo leek, en Porsche pakte in 1993 uit met de 968 Club Sport. Zoals Ken haast vier jaar terug schreef: “Die deed het zonder achterbank, elektrische vensters en spiegels, geluidsisolatie, motorafdekking, airbagstuur, koplampsproeiers en airco. Gecombineerd met de lichte glasvezelkuipen leverde dat een gewichtbesparing van 50 kilo op (en zelfs 100kg ten opzichte van rijkelijk uitgeruste exemplaren) wat de pk-gewichtsverhouding prompt van lauw naar heet katapulteerde”. In rechte lijn schoot de CS niet veel sneller uit de startblokken dan de gewone 968, maar in de bochten maakte hij een wereld van verschil – zeker met het optionele differentieel en de aangepaste vering en remmen. Nog een kleine sprong zijwaarts: Porsche UK pakte in 1994 en 1995 uit met de 968 Sport, essentially een Club Sport met iets meer luxe. Voor de volledigheid van ons overzicht, right?

porsche 968 cs

Nog exclusiever dan de 1.538 stuks die Porsche van de CS maakte, was de 968 Turbo S. Voor je de zoekertjes afspeurt op zoek naar een betaalbaar exemplaar van deze 305 pk en 500 Nm sterke steroïdenbom: er zijn er maar 14 van gebouwd, om te beantwoorden aan de homologatie-eisen van de autosport. Basis voor de Turbo S: een 968 CS, met een gewicht dat een fractie lager ligt (20 kg), sperdifferentieel, aangepaste ophanging en stroomlijn en versterkte koppeling. Chrono’s: 0-100 in 4,7 seconden en een topsnelheid van 285 kilometer per uur. En het kan nóg gelimiteerder: de 968 Turbo RS, die in een ADAC GT Cup-versie 337 pk ontwikkelde en in een Le Mans GT-versie 350 pk, was beperkt tot… 4 stuks.

porsche 968 cs

In 1995 was het finaal over en uit voor de sportcoupés met de motor voorin, toen Porsche de stekker trok uit de 968 én de 928. Schitterend waren de verkoopcijfers van de 968 nooit echt geweest – al is dat geen grote verrassing met een model dat onderhuids al twintig jaar oud was – en Porsche begon een jaar later met een propere lei. Toen de instap-Porsche Boxster werd gelanceerd, bleek dat ook de Porsche-viercilinder niet meer zou terugkomen. En hoewel we ook de Boxster aardig wat DRIVR-eigenschappen willen toekennen, mijmeren we toch nostalgisch weg bij de aanblik van een 924, 944 of 968, hoe beat up ze er vandaag af en toe mogen uitzien. Voor ons de 968 CS graag. Voor jullie?

[Copyright foto’s 968 CS: Car Magazine & Auto, Motor und Sport // Banner: Fredrik Sørlie]