Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een beetje BMW-kenner denkt bij het zien van een 40-badge meteen aan? Een vierliter V8 natuurlijk. Maar niets is anno 2012 nog wat het lijkt; zowel de lichtelijk briljante 535d als de geschifte M550d hebben evoluties van de drieliter zes-in-lijn biturbodiesel onder de kap – net als de 640d coupé die voor het niet onaanzienlijke bedrag van 84.500 euro te hebben is.

Eerste indrukken? De nieuwe 6 is groots. Toch als je voor het eerst een stadsparking induikt en halverwege de strijd moet staken. De brochure liegt er dan ook niet om: 4m89 lang en struise 1m89 breed, ook al is dat de F13 vanbuiten niet aan te zien. Een ode aan het werk van Nader Faghihzadeh zeg maar, en meteen een indicatie dat deze coupé de Autobahn boven de Altstadt verkiest – want daar heb je met 1.790kg droog aan de haak weinig te zoeken. Tenzij benijdenswaardige blikken dankzij het optionele M-pakket.

Eenmaal verlost van het stadsjuk begint de 640d te schitteren. Daarvoor zit je nagenoeg perfect in de cocoonende cockpit die de nadruk duidelijk vooraan legt. Voor al het buitenwerk is er dus verrassend weinig binnenruimte (naar ons gevoel zelfs minder dan in een 3 Coupé), maar dat zal Herr Flick Wurst wezen als hij van Bornem naar München cruiset met nog een kwart bak op overschot. Of om het met de theoretische cijfers van BMW te zeggen: maximaal 1.272km met 70l diesel bij een gemiddeld normvebruik van 5,5l/100km. Gulp(je).

Klinkt saai, is het niet. BMW noemt de N57 trouwens de sportiefste diesel op de markt. En het moet gezegd: dit blok is indrukwekkend met dubbele k. In die mate dat zelfs de sprinttijd van 5,5 seconden de lading niet dekt. 630Nm bij 1.500 toeren al eerder, en vooral het feit dat die kracht atypisch tot aan de begrenzer bij 5.200 omwentelingen aanhoudt. De stuurlepels van de 8-trapsautomaat blijven dan ook meestal onaangeroerd, gewoon omdat de zescilinder altijd en overal vermogen op overschot heeft. Doe het toch, en je bent je rijbewijs sneller kwijt dan je Head-Up Display kan zeggen.

Ergo: de 40d is met voorsprong de meest homogene krachtbron voor de nieuwe 6. Maar is die 6-Reeks ook de meest evenwichtige BMW coupé? Hangt ervan af wat je ermee van plan bent. Zijn dat trans-Europese trips voor twee, dan is het antwoord ja – zeker met de optionele vierwielaandrijving die recent aan het gamma is toegevoegd. Ben je anderzijds op zoek naar thrills in de trant van de originele E24 uit 1974, dan zijn de DRIVR-eigenschappen van de nieuwste toch iets te ‘correct’ om op achterafbaantjes te entertainen. Maar dat kan bijna niet anders met twee ton waft op de weegschaal.

BMW 640d

Plus Min
+ GT-capaciteiten met 40d-motor – Betrokkenheid

Weggecijferd

Motor 6-in-lijn biturbo diesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 313 pk
Koppel 630 Nm
Gewicht 1790 kg
Acceleratie (0-60 km/h) 5,5 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 8,9l/100km
CO2-uitstoot 145 g/km
Prijs 84.500 euro
Fiscale PK 15

Verdict

7 op 10