Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EXTRA: Top Gear Lada Lotus video  onderaan!

Alweer een droevig nieuwsbericht dat ons dezer dagen ter ore kwam: de Lada 2107 wordt uit productie genomen. Werd dat vreselijke onding dan nog steeds gemaakt? Da, al viel hij in onze catalogi al jaren in geen velden of wegen meer te bespeuren. Alleen in Rusland en andere ex-Sovjetstaten kon je de ‘VAZ-2107’ nog terugvinden. Waarom zijn we dan rouwig om het heengaan van deze anti-DRIVR? Simpel: voor ondergetekende verdwijnt met de 2107 een stukje jeugdsentiment.

De eerste twee autojaren van m’n leven bracht ik door op de achterbank van een Renault 15. Maar in 1986 – in volle Koude Oorlog, je moet maar durven – ruilde m’n vader de Renault om voor een beige Lada 2105 – in wezen een 2107 maar met een 1,3-literblok in plaats van een 1,5. Tot 1996 hebben we dan ook alle mogelijke Lada-jokes mogen aanhoren: de tennisbal op de trekhaak, de ‘twee-ruitenwissers-voor-m’n-Lada’-ruil, de ‘voltanken-om-de-waarde-te-verdubbelen’-grap, enzovoort.

Toegegeven, een 2105 starten deed heel de straat schrikken, de deuren kraakten verschrikkelijk en het stuur vertoonde af en toe inciviek gedrag. Het – in 1986 al twintig jaar oude – Fiat 124-onderstel had trommelremmen in plaats van schijfremmen en de ophanging mikte op Russische wegen in plaats van rijdynamiek. Geen DRIVR dus. Maar toch: vanop de verbazingwekkend zachte achterbank heb ik jarenlang allerlei landschappen aan me voorbij zien daveren glijden. Koffer vol, imperiaal op het dak en de Lada was ’s zomers een onafscheidelijke reisgezel voor m’n ouders, m’n zus en mezelf. En het cliché klopte: hij startte altijd.

In de jaren negentig haalde de vooruitgang Lada echter onverbiddelijk in: steeds strengere milieu- en veiligheidseisen – en de opkomst van heel wat Koreanen – deden de 2105/2107 in de EU door de achterdeur verdwijnen. Ook bij het grote publiek geraakte de oer-Lada in de vergetelheid – een opgemerkte passage in Top Gear niet te na gelaten. Afgelopen maand trok ook AvtoVAZ definitief de stekker uit de productie. Spasiba, Lada, voor deze opflakkering van jeugdsentiment.