Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is alweer van 2005 geleden dat er een Renault met middenmotor in de Régie-showrooms stond. Zeven jaar later is het opnieuw zover, en da’s altijd een heuglijk moment. Al kan het verschil met de prettig gestoorde Clio V6 nauwelijks groter. Schaardeur open, contact aan en Twizy rijden maar – op Ibiza of all places.

In tegenstelling tot de Fluence & Kangoo Z.E. is de Twizy Renault’s allereerste EV – verschoning: quadricycle – die integraal as such ontworpen is. Spek naar elke ingenieur zijn bek, aangezien de packaging van elektrische voertuigen helemaal anders kan dan die van conventionele voertuigen. Als piepkleine stadsauto (2.338mm lang, 1,237mm breed & 1,454mm hoog) kan de Twizy daar in tal van opzichten van profiteren; gewicht, of eerder het gebrek daaraan, is nu eenmaal van het allerhoogste belang. Daarom stelt dit tweezittertje het zonder ventilatiesysteem, airco, ABS, ESP, EBD, tractiecontrole, stuur- en rembekrachtiging of enige andere vorm van rijhulpsystemen.

Om een gunstige gewichtsverdeling te garanderen (43% voor, 56% achter) liggen de batterijen vlak na de voorwielen, de zware elektromotor pal voor de achteras. Verder is het gewicht over beide assen tot het minimum beperkt, en staan de wielen zo ver mogelijk naar buiten als de smalle opbouw toelaat. Het resultaat is een drooggewicht van 450 kg en een erg laag zwaartepunt – de optimale ingrediënten voor een kleine rijmachine, ook al stelt die het in dit geval zonder verbrandingsmotor of versnellingsbak.

De Twizy heeft dan ook geen moeite om de doorsnee octaanjunk in te pakken. De optionele vleugeldeuren (590 euro) zijn daarbij een absolute must, en hun extra portie street cred meer dan waard. Vreemd genoeg kan je ze niet vergrendelen, wat gegarandeerd voor een nieuw stadsspelletje onder hangjongeren gaat zorgen. Naast de showfactor dragen ze gelukkig ook bij aan het veiligheidsgevoel achter het stuur, al ben je nooit helemaal afgesloten van de buitenwereld door het gebrek aan zijruiten. Echte deuren zouden een energieverslindende kachel nopen waar momenteel geen (batterij)marge voor is.

Pal in midden zoals de McLaren F1 maar tegelijk vrij hoog in de – enkel horizontaal verstelbare – stoel met harde zit is het zicht optimaal; 180° breed en dankzij het optionele plexidak in perfecte harmonie met de buitenkant. Verwacht binnenin alleen geen achteruitkijkspiegel, want die is er niet. Toch claimt Renault dat de Twizy veiligheid hoog in het vaandel draagt. Het chassis, mee afgesteld door RenaultSport, centreert zich rond een zichtbare veiligheidskooi die alle frontale crashtests doorstaan heeft. Geen overbodige luxe daar alleen een airbag en dubbel gordelsysteem (met één gordel sacocche-gewijs over je rechterschouder) voor de passieve veiligheid van de bestuurder instaan.

Wat ons evenwel vooral interesseert, zijn de rijsensaties. Want op papier is er op zich weinig reden tot vreugd. Met 17pk en 57Nm koppel (omgerekend nog geen 40pk per ton) zal de Twizy nooit een stoplichtensprinter zijn, laat staan echt sportief. Maar dat is zonder het gunstige koppel bij lage toeren – inherent aan elektromotoren – gerekend. Zo sprint de Twizy in 6,1 seconden naar 45km/h en gaat hij desgewenst door tot 80 à 85km/h – al zagen wij in een afdaling met wind in de rug kortstondig 90 km/h verschijnen. Zat snel dus. Toch verricht de quadricycle zijn beste werk tussen de 30 en 60 km/h. Doe daar nog wat bochten bij, en het wordt pas echt interessant. Je bent je namelijk aan elke apex bewust van wat de vier flinterdunne 125-145/80R13 rubbers te verduren krijgen, met mild onderstuur in korte en een neutraal weggedrag in lange waaierbochten.

Beter nog: in haakse bochten of op ronde punten valt er zelfs een paar graden overstuur te provoceren. Heftig insturen, grote teen strekken en de toon is meteen gezet wanneer de kont gewillig omgaat. Eenmaal dat trekje onder de knie, kan je er monumentaal veel lol aan beleven. De Twizy is dan ook een en al oldskool; zo kan je zelfs gemakkelijk de voorwielen blokkeren met het goed te doseren rempedaal. Dat allemaal zonder dat het onbekrachtigde stuur echt zwaarder wordt, zelfs in de bocht. Vergelijk de Twizy dus gerust met een soort kart voor op de weg, maar dan met een spectaculaire draaicirkel. Enkel de harde ophanging strooit soms roet in het eten. Maar dat is naast de beperkte opbergruimte (40 liter) zowat de grootste kritiek die we op de Twizy hebben.

De autonomie van om en bij de 60km zal voor de meeste gebruikers volstaan, terwijl opladen via een gewoon stopcontact slechts 3,5 uur in beslag neemt. Naar goede gewoonte lease je de batterij bij Renault, en betaal je daar een maandelijkse vergoeding voor. Of tussen 50 en 72 euro in het geval van de Twizy. Daartegenover staan uiterst lage verbruik- en gebruikskosten plus een levenslange bedrijfszekerheid van de accu’s, inclusief uitgebreide pechverhelping. Prijzen voor de Twizy starten bij 6.990 euro voor de 45 (begrensd tot 45km/h en daardoor zonder rijbewijs) en 7.690 euro voor de reguliere variant. Naast de gekke schaardeuren biedt Renault ook nog een geïntegreerd audiosysteem met bluetooth audiostreaming aan. Kost 380 euro, maar dan heb je gelijk de hipste mobiele sound system van het moment. Rest er enkel nog een abonnement op de zon…

[Foto’s: Pieter Ameye]

Renault Twizy

Plus Min
+ Puts the fun (back) in electric motoring – Maar lukt het ook in ons klimaat?

Weggecijferd

Motor Elektromotor MB 1.7e
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 17 pk
Koppel 57 Nm
Gewicht 450 kg
Acceleratie (0-60 km/h) 8,1 s
Topsnelheid 85 km/h
Gem. testverbruik n.v.t.
CO2-uitstoot 0 g/km
Prijs 7.690 euro
Fiscale PK 0

Verdict

8 op 10