Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met meer dan 1.700 artikels online durven (zelfs) wij al eens vergeten wat er allemaal in de archieven zit. Daarom rakelen we voortaan elke maandag een ‘gouwe ouwe’ op, om te zien wat ons destijds bezig hield en – belangrijker nog – of de tekst zoveel jaar later nog steek houdt.

Zwier de termen diesel & hybride door Google, en je wordt overladen met goednieuwsberichten: ‘Saab 9-3 komt met hybride zelfontbrander’, ‘Volkswagen ontwikkelt TDI met elektromotor’, ‘Peugeot 308 mikt op elektrische hdi’ en zelfs ‘SsangYoung presenteert diesel-hybride in Genève’. Maar als puntje bij paaltje komt, is geen enkele constructeur happig om zo’n superspaarder op de markt te brengen. Waarom dat is, lees je hieronder.

Dat het geen technologische kwestie is, bevestigt BMW-woordvoerder Dave Buchko: “Hybridetechnologie kan op eender welke motorvariant toegepast worden, en daar vormen dieselmotoren geen uitzondering op”. Bovendien zou de hulp van een elektromotor spaarzame zelfontbranders nog zuiniger maken (wat ze vergeleken met benzine(hybrides) nu al zijn) terwijl de CO2-emissies nog zouden dalen. Een regelrechte win-win-situatie dus?

Niet als je het financiële plaatje bekijkt. Dieselmotoren zijn immers duurder in aanmaak dan benzinevarianten, en dan komt er nog geen elektromotor aan te pas. Enkele voorbeelden: de Honda Civic Hybride (95pk, 4.6l/100km) kost 22.390€ terwijl de vijfdeurs 1.4 benzine (100pk en 5,9l/100km) 6.400€ goedkoper is. Zelfde verhaal bij de Toyota Prius die zomaar even 10.000€ duurder is dan een gelijkaardige Auris. Doe er nog een dieselpartikelfilter bij, en het milieuvoordeel van een hybride staat in schril contrast met het monstrueuze prijsverschil dat de neotechnologie verlangt.

Maar er is meer. Door de anti-dieselpolitiek van het CARB (een invloedrijke Amerikaanse milieu-organisatie) zijn maar weinig merken geneigd om zelfontbranders naar de Verenigde Staten te exporteren. Bedenk daarbij dat het toekomstige land van Obama één van de belangrijkste auto-afzetmarkten is, en je begrijpt waarom niemand in crisistijden onrendabele budgetten wil investeren.

De finale doodsteek voor diesel-hybrides komt evenwel uit Europa met zijn historisch lage dieselprijzen. Want om een hybride met zelfontbrander boven een normale diesel te kiezen, zou je er al decennia mee moeten rijden om het immense prijsverschil te recupereren. En daarom zijn diesel-hybrides mooi op papier, maar pijnlijk in de portefeuille – zowel voor de constructeur als voor de milieubewuste eigenaar.