Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Gisteren nog gefluisterd in de wandelgangen, vandaag helemaal officieel: de volgende generatie Alfa Romeo Spider zal zijn architectuur delen met die van de next-gen MX-5. Of beter gezegd, de Italianen gaan rechtstreeks gebruik maken van het Japanse platform zonder te vervallen in gratuite rebadge-operatie. En dat zou wel eens de sleutel tot succes kunnen zijn.

Zichzelf respecterende Alfisti hebben de laatste decennia al heel wat moeten slikken. Van voorwielaangedreven Alfa’s over de non-belofte van potentiële GTA-modellen en de keer op keer uitgestelde 159-opvolger, tot inferieure motorblokken van GM-makelij. Het hield werkelijk niet op.

Maar nu is er dus licht aan het eind van de tunnel. Zo zal Alfa Romeo zowel de styling als de techiek van de Italiaanse variant op zich nemen. En daarmee komen onmiddellijk de door ons gesmaakte 1.4 turbobenzines met MultiAir in zicht. Maar ook de 1.750 TBi heeft kans op voortzetting. Omtrent de samenwerking stuurden beide constructeurs intussen volgend persbericht de wereld in:

Mazda and Fiat announce co-operation program

“Mazda Motor Corporation (Mazda) and Fiat Group Automobiles S.p.A. (Fiat) have signed a non-binding Memorandum of Understanding (MoU) for the development and manufacturing of a new roadster for the Mazda and Alfa Romeo marques based on Mazda’s next-generation MX-5 rear-wheel-drive architecture.”

The study calls for both Mazda and Fiat to develop two differentiated, distinctly styled, iconic and brand-specific light weight, roadsters featuring rear-wheel drive. The Mazda and Alfa Romeo variants will each be powered by specific proprietary engines unique to each brand.

The project assumption is that both vehicles will be manufactured at Mazda’s Hiroshima, Japan, plant with production for Alfa Romeo envisaged starting in 2015.

Wat de styling van de nieuwe Spider betreft, komt meteen de bloeidmooie 2uettottana-concept op onze radar. Het was een van de laatste wapenfeiten bij Pininfarina onder de leiding van onze landgenoot Lowie Vermeersch, en werd bijna overal op succes onthaald. Een winner van formaat, ware het niet dat ze bij Alfa minder enthousiast waren. Hun motto is immers vooruit kijken op het vlak van ontwerp, en semi-retro-ontwerpen horen daar volgens hen niet bij. Afwachten dus. Het belangrijkste is dat de volgende Spider een van de eerste Alfa’s in lange tijd zal zijn die over achterwielaandrijving en een state of the art lichtgewicht chassisconstructie zal beschikken. En dat alleen al is een bescheiden viering waard.