Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De olietemperatuurmeter. Voor velen een klokje dat maar niet op bedrijfstemperatuur wil komen, voor ons een duidelijke indicatie dat het BMW nog altijd menens is met de 3-Reeks. Die is – in tegenstelling tot de GT & X-derivaten – wel op DRIVRs gericht, en moet in het geval van de 320d zelfs veelrijders plezieren met een normverbruik van 4,5l bij 163 Belgische pk’s en 34.350 Duitse Euro’s – exclusief prijzige opties. Of de F30 het merk uit München bovenaan de bedrijfswagenladder kan houden?

Wordt er Audi al eens verweten naar het Babushka-principe te ontwerpen, dan is BMW ditmaal ook niet vrij van blaam. De achterkant is namelijk een facsimile op 85% van de 5-Reeks, terwijl de voorkant veel kans maakt om het tot corporate nose te schoppen. Het verschil met de nieuwe A4 is evenwel dat de neo-3 er bijzonder gelikt uitziet, ook aan de binnenkant. Daar huist een gewaagd dashboard dat afhankelijk van de gekozen uitvoering een verkwikkend spatje rood krijgt, althans in de Sport-trim van ons testexemplaar. Goed voor 2.000€ extra – inclusief een (dik) sportstuur, (puike) sportzetels en (saaie) zeventieners. Wie een exemplaar zoals op de persbeelden wil, zal nog heel wat dieper moeten graaien…

En zoals tegenwoordig de norm is onder de Duitse Drie moet er ook voor rijdynamiek bijbetaald worden. In de vorm van de Adaptieve M-sportophanging bijvoorbeeld (1.120€), die de bestuurder via de Driving Experience Control (BMW’s gefaseerde sportknop) toelaat om verschillende rijparameters te verscherpen. Onze tip: schakel meteen naar Sport om de 320 te voelen zoals het hoort, ook al krijg je er willens nillens een verzwaard stuur bij dat gewicht verwart met feedback. Maar dan is de gasrespons tenminste op peil, de demping strak en het ESP bereid om een oogje toe te knijpen. Zoals het een goed BMW-chassis betaamt, voelt de F30 zich trouwens beter hoe harder het gaat – net als de remmen.

Laat je trouwens niet misleiden door de ‘d’ in de typebenaming; zelfs met de Belgische stoeterij blijft deze 320 gezwind genoeg om te entertainen, vooral omdat de trekkracht van 380Nm ongewijzigd blijft. Niet-toegeknepen versies van 184pk doen nog beter tegen de chrono (7,5 vs. 8,0s), ook al zijn die er niet minder luidruchtig om. Want voor al zijn zuinigheid (maximaal 7,1l/100km gedurende onze wegtest) en souplesse blijft de tweeliter zelfontbrander een ruwe diamant die het qua Laufkultur moet afleggen tegen de concurrentie.

Op een wat gevoelloos stuur en luidruchtige motor na valt er dus weinig aan te merken op de nieuwe 3. Maar heeft die de krijtlijnen zover verlegd als een compleet nieuw Dreier dat ten opzichte van zijn voorganger hoort te doen? Wat de rijdynamica betreft: niet helemaal. De E90 stuurde levendiger, was zeker zo goed afgeveerd en voelde zelfs iets solider (lees: kwalitatiever) aan. Al kan dat de nieuwe er niet van weerhouden om wederom de beste sedan in zijn segment te zijn, en ongetwijfeld de natte droom van menig bedrijfswagenrijder. Volkomen terecht, maar niet met zoveel marge als weleer.

BMW 320d Sport F30 (2012)

Plus Min
+ Nog altijd dé referentie… – …maar niet zo soeverein als weleer

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 163pk
Koppel 380 Nm
Gewicht 1.495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 6,5l/100km
Prijs 34.350 euro
Fiscale PK 11

Verdict

Share Button