Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na weken, maanden en zelf jaren van geruchten is het nu helemaal officieel: de naam Alpine is terug vanonder het stof, en wel met de A110-50. Onderhuids zijn er weinig verrassingen. Zo is de techniek met stalen buizenchassis en middenmotor integraal afkomstig uit Renault’s Mégane Trophy racekampioenschap, terwijl het exterieur de DéZir concept in  de bloemetjes zet. Een straatversie is voorlopig evenwel niet aan de orde. En dat is misschien wel de grootste teleurstelling van al.

Onder de futuristische lichtgewichtcarrosserie met tal van retrohints als de extra LEDs vooraan zit een centraal geplaatste 3.5 liter V6 24-klepper met 400pk, gekoppeld aan een semi-automatische sequentiele racetransmissie en een dito interieur. De kleuren zijn uiteraard typisch Alpine, maar krijgen wel een eigentijdse interpretatie. En daarmee is (voorlopig) zowat alles gezegd over de A110-50, want concrete productieplannen zijn volgens Renault uit den boze.

Toch is er nog hoop, want net als de originele Alpine het levenslicht zag dankzij de racerij, vond het productiemodel pas achteraf zijn weg naar de showrooms. Niet dat er momenteel een geschikt platform binnen de groep aanwezig is, maar hoop doet leven. Tot dan is de A110-50 vooral een technologisch uithangbord én een gigantische aandachtstrekker. Binnenkort misschien wel op een circuit bij jou in de buurt…