Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De nieuwe Honda Civic in een notendop? Zeg gerust meer van hetzelfde. Althans dat was de opdracht voor de Japanner Mitsuru Kariya, zeg maar de man verantwoordelijk voor de negende generatie Civic. Efficiënter, geraffineerder, lichter en vooral comfortabeler gaat de Civic er wat dat betreft met rasse schreden op vooruit – contradictorisch genoeg met een minder uitgesproken uiterlijk. Iets waar zijn voorganger net zo’n hoge ogen mee gooide…

Op het eerste zich heeft de nieuwkomer nochtans iets van zijn futuristische voorganger. Met name de scherpe lijnen, forse lichtclusters en dito bumperpartijen doen terugdenken aan het uittredend model dat – in tegenstelling tot nummer negen – ook als driedeurs te hebben was. Neem echter van dichtbij polshoogte en je merkt dat gave details als de deurklinken, uitlaten en agressieve voorlichten ingeruild zijn voor meer klassieke of – durven we het zeggen – saaiere elementen. De uitlaatmonden zijn zelfs helemaal aan het zicht onttrokken, waardoor de achterkant met die hoge achterlichten minder dynamisch overkomt.

Reden? Honda’s verbeten zoektocht naar aërodynamische efficiënte. Zo staat de Civic nu standaard 20mm lager, en zijn alle koetswerkpanelen breder en gladder – en dus minder frivool – met het oog op minder luchtweerstand en ‘meer stabiliteit’. Zelf claimen de Japanners een winst van 12,6% tegenover het uittredend model. Degelijke cijfers, maar tegen welke prijs? Gelukkig schittert de Civic nog steeds door zijn moduleerbare koffer, wijd openende achterdeuren en het handige opklapsysteem voor de achterbank. Het futuristische dashboard biedt op zich weinig echte voordelen, maar is samen met het optionele touchscreen-infotainmentsysteem en de gebruikte materialen toch een lichtpunt van frivoliteit.

Op dynamisch vlak springen de met vloeistof gevulde ophangingsbussen in het oog. Samen met de de extra dikke antirolstang achteraan (zelfs stijver dan die van de laatste Type-R) is het rijcomfort er fel op vooruit gegaan, ondanks de nog altijd  afhankelijke achterwielophanging. Het raffinement wordt dan ook enkel verstoord door de 2.2 liter dieselmotor die in lage toeren iets te nadrukkelijk aanwezig is. Het blok is namelijk minder verfijnd dan je zou verwachten – maar laat met 150pk, 350Nm en 110 gram CO2 correcte waarden optekenen. Gekoppeld aan een erg fijne manuele zesbak zijn de prestaties verder correct. Al verwacht je anno 2012 stiekem meer van een 2.2 liter turbodiesel in een compacte hatch.

De marge tot een potentiële benzinetopper is dan ook nog ruim, want echt sportief is de neofiet niet. Daarvoor laat hij het (meer)gewicht in de neus zich iets te nadrukkelijk voelen in snelle bochten, en leent de lange veerweg in combinatie met hardere dempers zich eerder voor rechte lijnen dan slingerende serpentines. Tenslotte is ook de basisprijs van de – voorlopig solitaire – dieselmotor met 24.290 euro vrij hoog. Voeg daar het opperste Executive-uitrustingsniveau van onze tester bij, en je zit al gauw aan 30.000 euro. En dan wordt het zelfs in ons dieselverknochte landje moeilijk om een sterk pleidooi voor de Civic 2.2 i-DTEC Executive 150 te maken. Goed dat de nieuwe 1.6 turbodiesel om de hoek lonkt.

HONDA Civic 2.2 i-DTEC

Plus Min
+ Japan’s antwoord op de Golf… – … verliest één van zijn troeven

Weggecijferd

Motor 2.2 4-in-lijn Turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk (4.000 tpm)
Koppel 350 Nm (2.000 – 2.750 tpm)
Gewicht 1.363 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,6 s
Topsnelheid 217 km/h
Gem. testverbruik 5,7 l/100 km
CO2-uitstoot 110 g/km
Prijs 24.290 euro

Verdict

7 op 10