Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat de volgende Clio RS enkel als vijfdeurs te hebben is, daar kunnen we nog mee leven. Maar dat is niet het enige nieuwtje sinds Renault de vierde generatie van zijn B-segmenter vanochtend wereldkundig heeft gemaakt. Het Britse Evo Magazine gaat er namelijk prat op dat het over & out is voor de manuele bakoptie in de sublieme Renaultsport – ten voordele van een automaat met dubbele koppeling en flippers aan het stuur…

En nu we toch aan het afdingen zijn: ook de atmosferische tweeliter moet eraan geloven, al wisten we dat al sinds onze test met de Nissan Juke 1.6 DIG-T. Geeneens slecht nieuws als je het ons vraagt, want de uitgaande Clio RS was een vogel voor de kat in het kielzog van sportievere zelfontbranders op rechte baan. RenaultSport puurt trouwens “minimaal 200pk” uit de geblazen zestienhonderd die bij Nissan 190pk produceert, terwijl de nieuwe Clio nog eens 100kg kwijt is om bij 1200kg af te tikken. Goed voor een dikke 6,5s naar de 100 en quasi 240 voluit.

Maar de transmissie dus. RenaultSport teasede Clio 4 RS op het Goodwood Festival of Speed (waarvan binnenkort uitgebreid verslag), en dat exemplaar had ook een automaat aan boord. Weliswaar eentje met bediening aan het stuur en twee koppelingen, maar niettemin een automaat. Als in poepsimpel om te perfectioneren, en wars aan het pure DRIVR-schap. Daarom hopen we van harte dat onze Britse collega’s zich ditmaal vergissen, ook al zou dat de eerste keer zijn in hun veertienjarig bestaan. Tijd dus om die Clio Cup 3 in huis te halen vooraleer de lijn definitief halt houdt in oktober…

[Bron & Foto’s: EVO]