Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Telefoon van onze coördinator op een blauwe dinsdagmiddag. Of ik een Lancia Ypsilon kon oppikken, zaterdag met Pieter Ameye op fotoshoot kon, daar de Ypsilon wou wisselen voor een Thema en die maandag kon terugbrengen? Uitgangspunt: na het roemrijke motorsportverleden, nu het moderne Lancia dat ondertussen ook alweer in pre- (zoals de Ypsilon) en post- (zoals de Thema) Chryslertermen gezien moet worden. Past, present, future dus – oftewel Italië versus Amerika.

Jammer genoeg was hoongelach mijn deel toen ik vrijdagavond bij vrienden aan kwam draven met de laatste echt Italiaanse Lancia. ‘De Ypsilon,’ grinnikten ze, ‘is dat geen vrouwenauto?’ De tegenargumenten dat hij strakker oogt dan z’n voorganger, styling cues van grote fratello Delta overneemt en nu standaard een koppel deuren meer telt, vielen als een slecht uitgevoerde synchroonduik plat op de buik. Tel daarbij een bicolore paint job en het feit dat hij een onderstel deelt met oestrogeenbommen Ford Ka en Fiat 500, en het stond al snel 0-1 voor de vrienden.

Een dag later had ik met de Thema de gelijkmaker in handen: ondanks zijn eleganter ogende Lancia-logo zit die namelijk nog steeds tjokvol testosteron. Good ol’ Yankee testosterone om precies te zijn, want laat ons wel wezen: op dat logo en die grille na blijft de Thema een – alleen in de US en UK as such verkrijgbare – Chrysler 300. Lees: brede sporen en een hoge gordellijn. Maar dat betekent ook dat het onderstel in wezen nog steeds gebaseerd is op de W210, en in theorie dus bijna 20 jaar oud is.

Is er dan niks Italiaans aan deze Thema? Toch wel: de 3.0 V6 MJET (van het onder Fiat-auspiciën opererende VM Motori) die basta zegt tegen de Mercedes-diesel uit de 300C. De Italiaanse zelfontbrander is goed voor 239 pk bij 4.000 toeren en een behoorlijk indrukwekkend koppel van 550 Nm tussen 1.600 en 2.800 toeren. Ook het cuore van de Ypsilon is trouwens zuiver italiano: de 1.3 MJET, die ook in de Fiat 500 zit, heeft 95 pk bij 4.000 toeren en 200 Nm bij 1.500 toeren op zijn passaporto staan.

Op de drag strip tikt de Thema na 7,9 seconden de 100 aan en piekt hij bij 230 kilometer per uur. Niks wereldschokkends: de verhoudingen van de – verouderde – vijftrapsautomaat zijn immers relatief lang, waardoor je niet meteen terug in de powerband belandt. Ook bij het inhalen moet de Thema even nadenken. Maar net voor je hem een gebrek aan enthousiasme gaat verwijten, kun je royaal waftend op het maximumkoppel voorbij je voorligger. Toch had Lancia er beter aan gedaan om de achttrapsautomaat uit de 3.6-benzine meteen in de diesel te stoppen. Die zou het testverbruik enigszins kunnen drukken, want dat schuwde de dubbele cijfers niet. Na een lange snelwegrit klokten we alsnog af op een respectabele 7,5 liter.

De chrono’s van de Ypsilon zijn uiteraard iets bescheidener: 0 tot 100 in 11,4 seconden en een piek van 183 kilometer per uur. Vlot genoeg in de città, maar als het allemaal even wat sneller mag moet je de ketel boven de 2.000 toeren zien te houden. Het vuur pook je aan met de manuele vijfbak, die aangenaam schakelt maar vooral bij het terugschakelen precisie mist. Met een gemiddeld testverbruik van 5,5 liter lijkt het ontbreken van een zesde verzet ons geen onoverkomelijk probleem.

Wat wél een probleem lijkt, is sportief rijden in de Thema. In rechte lijn geeft hij nauwelijks een krimp, maar zodra je fluks aan het stuur draait, bots je op z’n kleine kantjes. Zoals het een true patriot betaamt is hij namelijk zwaarlijvig. Dat merk je aan de ophanging, die liever comfort dan sport predikt, aan de rolneigingen, én aan de remmen die bijtkracht missen om de twee ton overtuigend tot stilstand te brengen. Gelukkig blijft het stuur zwaar aanvoelen, en zorgt de achterwielaandrijving ervoor dat je nooit echt in de problemen komt.

Het stuur van de Ypsilon is dan weer zoals Geena Lisa in een new age-trip: licht en zweverig. Je hebt er dus meestal het raden naar wat de voorwielen uitvreten, maar bij bochtenwerk duikt de kleine Lancia snel in de vering om je op de limieten te wijzen. Mevrouw Lisa zal geen problemen hebben om de Ypsilon te parkeren, want ook bij lage snelheden blijft het stuur vederlicht. Waarom een City-knop voor nog meer assistentie moet zorgen, is ons een compleet raadsel. In elk geval: de Ypsilon rij je best in de stad.

Binnenin komt het verschil tussen de twee nog het best tot uiting: terwijl de Ypsilon zijn best doet om je te behagen met een automatische airco, cruise control, zetels in een leder-stofcombinatie (standaard op het Platinum-uitrustingsniveau) en zelfs een Magic Parking-systeem (€450) naast het panoramisch open dak (€850), ga je tevergeefs op zoek naar voldoende ruimte voor de achterpassagiers of voor een flesje frisdrank. Datzelfde flesje kun je in de Thema dan weer verwarmen of koelen (standaard vanaf Platinum) terwijl zelfs niet-Italianen zich elektrisch een comfortabele houding kunnen aanmeten in de lederen omgeving. Kortom, de Ypsilon is een echte Italiaanse: drama, stijl en kleine kantjes die je door de vingers wil zien. De Thema is dan weer Tony Soprano: Italian at heart, maar eigenlijk zo Amerikaans als wat.

[Foto’s: Pieter Ameye]

LANCIA YPSILON 1.3 MJET

Plus Min
+ Italiaanse stadsflair – Mist rijdynamiek

LANCIA THEMA 3.0 V6 MJET

Plus Min
+ Bewaart de uitstraling van de Chrysler… – … maar mist spirito italiano

Weggecijferd

Lancia Ypsilon 1.3 MJET
Lancia Thema 3.0 V6 MJET
Motor 1.3 4-in-lijn turbodiesel 3.0 V6 turbodiesel
Aandrijving voorwielen achterwielen
Vermogen 95 pk @ 4.000 tpm 239 pk @ 4.000 tpm
Koppel 200 Nm @ 1.500 tpm 550 Nm @ 1.600-2800 tpm
Gewicht 1.050 kg 1.963 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,4 s 7,9 s
Topsnelheid 183 km/h 230 km/h
Gem. testverbruik 5,5 l/100 km 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km 185 g/km
Prijs 15.590 euro (Silver) 48.500 euro
Fiscale PK 7 15

Verdict

Lancia Ypsilon 1.3 MJET 6 op 10
Lancia Thema 3.0 V6 MJET 6 op 10