Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

EXTRA: De nieuwe GTI met maximaal 265pk volgt in 2013!

Wanneer het Salon Mondial de l’Automobile eind september zijn deuren opent, zullen er heel wat neuzen naar de nieuwe Golf wijzen. De zevende generatie is namelijk niet alleen van belang voor Volkswagen, maar dient van oudsher als benchmark voor concullega’s die een mededinger in de brochures hebben. Wij zetten de belangrijkste kenmerken van Das (nächste) Auto even op een rij.

De primeur voor het uiterst moduleerbare MQB-platform is voor de nieuwe Audi A3 (waarover binnenkort meer), maar de Golf zal het gros van de productiecapaciteit voor zijn rekening nemen. Bedoeling is om het aantal onderdelen te reduceren, de productiviteit te verhogen, de complexiteit te verlagen, de kwaliteit te verbeteren en de gemiddelde productietijd van de Golf met 30% te reduceren. Interessanter is evenwel dat de Golf (volledig naar de Zeitgeist) inzet op gewichtsreductie; complexe staal- en aluminiumlegeringen in combinatie met minder onderdelen en nieuwe constructietechnieken zullen de volgende zo’n 40kg lichter maken. Daarmee komt de Golf 7 terug op niveau van de 4 die alweer van 1997 dateert.

Diezelfde Atkins-drang is trouwens ook van toepassing op de nieuwe motoren. Een uniform ontwerp voor benzine- alsook dieselmotoren (met een nieuwe driecilinder alsook top-TDI met 200pk) en een heleboel hocus-pocus zorgen voor gewichtsbesparingen tot 22kg tegenover vergelijkbare viercilinders van de huidige generatie. Alle blokken zullen bovendien voldoen aan EURO 5 en zelfs EURO 6 dankzij directie injectie, gescheiden koelcircuits en Active Cilinder Management (ACM) op de de 1.4 benzinmotor van 140pk. Kortweg: cilinderuitschakeling onder minimale belasting zoals nu al in de Audi A1 en Polo te krijgen is.

Qua gadgets pakt de Golf 7 uit met adaptive cruise control, lane keeping en een resem camera’s die de vermoeidheid van de bestuurder controleren maar ook de heersende snelheidslimieten in de gaten houden en op gevaarlijke obstakels wijzen. Alle Golfs krijgen trouwens een variabele EPAS-stuurbekrachtiging, terwijl de krachtigste versies een evolutie van de elektronisch Haldex-sper krijgen om het binnenwiel in extremis af te remmen. Goed voor een tijdswinst van gemiddeld 8,5 seconden op de Nürburgring aldus VW. En dat allemaal nog voor de jaarwissel in de showrooms.

[Bron: CAR // Impressies: Christian Schulte]