Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zondag 12 augustus is het zover. Dan gaan de lichten finaal op groen voor de gekste klimkoers op aarde, en da’s een maandje later dan voorzien. Bosbranden hebben er namelijk voor gezorgd dat de traditionele datum begin juli niet aangehouden kon worden, maar kunnen niet verhinderen dat deze 90ste editie met zekerheid de snelste ooit gaat zijn. Waarom dat zo is, lees je hieronder.

Het record over de 19,99km staat al een tijdje op naam van Suzuki-baas Monster Tajima. Meer precies: 9 minuten, 51 seconden en 58 honderdsten sinds hij zijn (niet meer als dusdanig herkenbare) SX4 vorig jaar meesterlijk naar de top stuurde. Natuurlijk is dit jaar opnieuw van de partij, zij het met een purpose-built elektrische bolide die een nachtje moet opladen om exact twaalf minuten voluit te kunnen gaan. En daarmee is hij lang niet de enige; zomaar even een dozijn e-racers nemen dit jaar deel, waarschijnlijk om de voetafdruk van die ene drift-truck te neutraliseren…

Of het daarom d’office Tajima is die zijn eigen tijd gaat verbeteren, is lang niet zeker. Door het feit dat de bergpas voor het eerst integraal geasfalteerd is (vroeger was het bovenste stuk grind), zijn er meer uitdagers dan ooit. Om er maar een paar te noemen: de Porsche 911 GT3-R met fabriekspiloot Romain Dumas aan het stuur, de Lovefab NSX van Cody Loveland die onze Facebook op zijn kop zette, niet één maar twee serieus geprepareerde Ford RS200 Groep B-wagens en ga zo nog maar een deelnemerslijst inclusief ferme Dacia door.

En daarmee zijn we bij de allergrootste verandering (en de reden om dit nu al de snelste Pikes Peak ooit te noemen) aanbeland: het gebruik van slicks is met het wegvallen van de grindpassage toegestaan. OK: er moet één centrale groef in de banden zitten. Maar die zal de piloten er niet van weerhouden om beduidend harder naar de top te scheuren dan ooit tevoren. Met een beetje geluk tonen wij jullie morgen via livestream hoe dat in zijn werk gaat.

[Foto’s: Larry Chan voor Speedhunters]