Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Stellen dat het niet goed gaat met Lotus is een even groot understatement als zeggen dat de Olympische Spelen ons toch wat op onze medaillehonger hebben laten zitten. Zullen we voor dat laatste nog vier jaar moeten wachten op verandering, dan lijkt er voor Hethel al sneller verbetering op komst in de vorm van een nieuw joint-venture. Althans dat wil de geruchtenmolen…

De Britten van Autocar vermoeden namelijk dat de Alpine A110-50 bij hun gebouwd gaat worden beter dan in Dieppe. Als dat waar is en de productie effectief groen licht krijgt, dan zou ook de Infiniti Emerg-E naar Norfolk kunnen verhuizen. Beide concepts staan immers op het platform van de Evora, wat een eventuele productiefase voor Renault en Infiniti (de luxedochter van alliancepartner Nissan) meteen een pak goedkoper en dus haalbaarder maakt. Geen slechte zaak, ook niet voor Lotus dat een boost in het post-Bahar-tijdperk goed kan gebruiken.

Voor Infiniti is die denkpiste uiteraard geen verrassing: de Emerg-E is onderhuids sowieso al gebaseerd op het Evora 414E-prototype (inclusief geblazen 1,3-liter range extender van Lotus-makelij) en werd grotendeels aan de andere kant van het Kanaal ontwikkeld. Voor Renault zou de stap evenmin een gekke sprong zijn; een productieversie van de Alpine zou volgens marketingbaas Steve Norman ook een middenmotor krijgen, net als in het verleden.

En dat brengt ons naadloos bij de bedenking die collega Ameye enkele maanden geleden maakte, toen hij schreef dat ‘de techniek met stalen buizenchassis en middenmotor integraal afkomstig is uit Renault’s Mégane Trophy racekampioenschap’, maar dat er ‘voor een productiemodel momenteel geen geschikt platform binnen de groep aanwezig is‘. Combineren we die bedenking met de uitspraak van Norman dat Renault voor een eventuele productie van de Alpine concept allicht breder moet kijken dan het Renault-Nissan-partnership, en dan is voor de Fransen de stap naar hun (voormalige) F1-partner snel gezet. Wordt ongetwijfeld vervolgd in Parijs.