Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

“Mocht hij niet knaloranje zijn, ik zou ‘m nog overwegen” moet de meest gehoorde opmerking tijdens onze testweek geweest zijn. En meteen ook de grootste leugen. Want als puntje bij paaltje komt, blijft de XV als laatste over en worden de Ford Kuga of de Nissan Cashcow eerst gekozen. Dat is immers het lot van alle Subaru’s die niet a) minstens 200 pk onder de kap hebben en b) Impreza heten. Vraag maar aan de Legacy en Forester. Terecht of niet?

Tussen ons gezegd en gezwegen: eigenlijk mag je de XV het Impreza-criterium niet aanwrijven. In tegenstelling tot zijn voorganger laat deze XV namelijk de Impreza-badge vallen. Wees iets zuiniger met de bodemvrijheid en denk de kunststof koetswerkonderdelen weg et voilà le volgende generatie Impreza. En natuurlijk, hij mist een aantal paarden en slurpt niet de juiste vloeistof, maar de XV predikt wel het vertrouwde evangelie volgens Subaru: boxer en vierwielaandrijving. Die aandrijfcombo liet bij onze chef-DRIVR zelfs ooit een “de beste dieselmotor in zijn klasse” ontsnappen. Kan je nagaan.

Fosburyflopt de XV in de praktijk gezwind over die hoge lat? Hou in je achterhoofd dat je enkele centimeters hoger zit, en hij gaat in elk geval door naar de finale. Dat komt uiteraard op conto van het lagere zwaartepunt van de boxer, maar ook door de strakker getrokken vering, waardoor de hogere koets langer in het gareel blijft. Combineer dat met de permanente vierwielaandrijving met 50/50-krachtverdeling, en je moet de XV al ver duwen eer hij sterker gaat hellen en uiteindelijk gaat ondersturen.

Maar respect verdient hij vooral door z’n boxermotor. Die blijft relatief stil en trillingsvrij, en laat zijn 350 newtonmeter zo lineair los dat je hem richting begrenzer jaagt voor je het door hebt – met een dieselsoundtrack waarvan je tenminste niet ineenkrimpt als de rode zone nadert. Medaillepotentieel dan? Net niet. Daarvoor mist het elektrische stuur – dat voor de rest prima is afgewogen en de weerstand geleidelijk opbouwt – iets te veel feedback, schakelt de zesbak net iets te stroef en mocht de strakkere demping bij kleinere oneffenheden misschien net iets toegeeflijker zijn.

Toch mogen de notabelen bij Fuji Heavy best tevreden zijn: een basisprijs van 25.990 euro voor een diesel-crossover/softroader met permanente vierwielaandrijving is aanzienlijk goedkoper dan een gelijkaardige combo bij de Nissan Qashqai (31.650 euro) of bij de Ford Kuga (30.300 euro). Leg 3.700 euro bij, en je krijgt er navigatie met achteruitrijcamera, een dual zone-airco, xenonlichten en Bluetooth bovenop. Net geen eremetaal voor de XV dus, maar een eervolle finaleplaats. En heeft het BOIC ons na de Spelen niet geleerd dat we daar best mee tevreden mogen zijn?

SUBARU XV

Plus Min
+ Karaktervolle dieselmotor – Mist precisie

Weggecijferd

Motor 2.0 boxer turbodiesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 147 pk @ 3.600 tpm
Koppel 350 Nm @ 1.600-2.400 tpm
Gewicht 1.415 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,3 s
Topsnelheid 198 km/h
Gem. testverbruik 7,3 l/100 km
CO2-uitstoot 146 g/km
Prijs 25.990 euro (Intro)
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10