Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Je zou het misschien niet zeggen, maar Bentley’s Continental GT draait al bijna een decennium mee. Na de recente – zij het ingetogen – facelift is het nu tijd voor de meest ingrijpende wijziging sinds de introductie in 2003: de luxueuze vierzitscoupé krijgt een nieuwe biturbo-V8 met een longinhoud van vier liter. Die komt in het gamma weliswaar onder de machtige W12 te staan, maar biedt nagenoeg dezelfde prestaties voor een tot 40 procent lager verbruik.

De Continental V8 komt voortaan met verbluffende waarden voor de dag: met 500 pk en 660 Nm koppel moet hij amper onderdoen voor zijn grote broer. En dat geldt bijgevolg ook op het vlak van prestaties, mede geholpen door de nieuwe achttrapsautomaat die de wat gedateerde zesbak van de W12 de loef afsteekt. Al bij de eerste meters laat de transmissie zich opmerken: ongehoord efficiënt en vloeiend schakelt de klassieke koppelomvormer op en neer. En zo hoort het ook in een Bentley die tenslotte niet inboet aan luxe, uitstraling en comfort – maar wel 331 km verder komt op één volle tank.

De stilte aan boord is ronduit verbluffend. Onder andere dankzij zijn dubbel gelaagde ruiten is het heerlijk waften achter het stuur van de bijna 2,5 ton zware aristocraat. De Continental GT blijft dus ook in deze vorm vooral de rol van butler vervullen: in plaats van zelf te schakelen via de (vrij onhandig geplaatste) lepels achter het stuur of de ophanging bij te regelen, laat je veel liever alles begaan in de meest comfortabele stand.


Ondanks dynamischere intenties schittert de V8 (net als zijn grote broer) vooral als cruiser. De kleinere motor is immers maar 25 kg lichter – het gevolg van grotere intercoolers en het meergewicht van de nieuwe automaat. Het verschil zit hem dan ook in de geluidsbeleving, die hier (bewust) veel nadrukkelijker aanwezig is dan bij de W12. Bentley mikt met de V8 naar eigen zeggen op een – ahum – jonger publiek…

Kortom: met het mes tussen de tanden kom je bedrogen uit. Niet dat de aandrijving het laat afweten, maar het buitensporige gewicht en vage stuur rijmen gewoon niet met precisiewerk. Maar is dat echt een punt van kritiek? Nauwelijks. De Continental heeft immers nooit gepretendeerd een supersporter te zijn, welk acroniem de marketeers er ook opplakken. Veel liever schittert hij op het linkerbaanvak, aan (zeer) hoge snelheid en bovenal in het allerhoogste comfort. En op dat vlak moet de V8 echt niet onderdoen voor de W12. Opdracht volbracht.

BENTLEY CONTINENTAL GT V8

Plus Min
+ State of the art-aandrijflijn – maakt de W12 stilaan overbodig?

Weggecijferd

Motor 4.0 V8 Bi-turbo
Aandrijving AWD
Vermogen 507 pk (@ 6.000tpm)
Koppel 660 Nm (@ 1.700tpm)
Gewicht 2.295 kg
Transmissie Achttrapsautomaat
CO2-uitstoot 246 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 4,8 s
Topsnelheid 303 km/h
Gem. testverbruik 16,8 l/100km
Prijs 167.851 euro

Verdict

8 op 10