Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste keer dat een A-Klasse ons langer boeide dan een elandtest, stonden Häkkinen & Coulthard bovenaan de F1-statistieken. Als beloning kregen ze elk een A38 AMG Tribute cadeau, voorzien van twee motoren – één 125pk sterke 1.8 onder de motorkap, een andere in de koffer – om toch maar over de 200km/h te geraken. Vandaag klaart Mercedes’ kleinste die klus out of the box, en helemaal als er A250 op de kofferklep prijkt…

Om de zoveel jaar moeten constructeurs kiezen: faceliften of grondiger te werk gaan? Mercedes opteert met de W176 voor Plan C, en presenteert een compleet nieuwe wagen die frisser oogt dan Scarlett Johansson na een nachtje komkommeren. Op de (Black Series) AMGs na zijn Benzen immers klassiek getailleerd, waar de nieuwe A eindelijk weer designtaal spreekt die met de jonkheid connecteert. Puur uit noodzaak trouwens, want anders zouden alle sub-35’ers met een Audi A3 of BMW 1 aan de haal gaan. En dat beseffen ze in Stuttgart maar al te goed.

Binnenin zijn Zetche’s troepen zowaar nog beter in hun opzet geslaagd, met een dashboard dat niet onderdoet voor het gewaagde exemplaar in de BMW 3. Alleen de houdbaarheidsdatum van de pseudo-iPad werpt vraagtekens op, maar da’s ook het enige. Met verluchtingsmonden uit de SLS en stoelen uit één stuk is de ambiance top nog voor je de sleutel hebt omgedraaid, en zelfs daarna blijft het in ons geval interessant: een aangejaagde tweeliter benzine van 211pk die d’office aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en stuurflippers gekoppeld wordt. Enkel de schakelhendel aan het stuur knipoogt nog naar het verleden.

Wat de 1.400 euro dure ‘AMG Sport’-badge dan toevoegt? Niet meer of niet minder dan visuele opsmuk. Want met uitzondering van de A250 Sport (die pas begin 2013 in België landt), zijn alle A’s BlueEFFICIENCY-modellen. Het verschil tussen onze ‘AMG’ Sport en zo’n ‘echte’ Sport zit hem in de aankleding, het uitlaatgeluid en de ophanging. Maar zelfs zonder die inbreng laat de 250 zich precies plaatsen (hoewel de stuurweerstand variabel is), accelereert hij fluks (maar ook niet 6,6s-snel) en remt hij als de beste (met geperforeerde schijven rondom). Een sportievere grom en meer top-end zijn edoch welkom, evenals snellere shifts na vingercommando.

Gevoelsmatig leunt de nieuwe A dichter aan bij de VW Scirocco dan de 1-Reeks, vooral door de combinatie van turboblok met DCT-bak en voorwielaandrijving. Mercedes doet trouwens ook beroep op software om de 350Nm tussen de voorwielen te verdelen, maar dat systeem verhindert eerder calamiteiten dan het opportuniteiten creëert. Koppelstuur blijft daarbij uit, wat karaktervolle wielspin gelukkig niet. Al maakt dat van de A250 nog geen hot hatch zoals de 211 paarden doen vermoeden. Daarvoor zal je toch 2.300 euro extra moeten investeren in de Sport die volgens de eerste berichten een streepje vinniger stuurt om het plaatje ‘Engineered by AMG’ echt te verdienen.

MERCEDES A250 ‘AMG Sport’

Plus Min
+ Renaissance met grote R – Nog geen echte Sport

Weggecijferd

Motor 2.0 turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 211 pk bij 5.500 tpm
Koppel 350 Nm van 1.200 tot 4.000tpm
Gewicht 1.445 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,6 s
Topsnelheid 240 km/h
Gem. testverbruik niet gemeten
CO2-uitstoot 148 g/km
Basisprijs 33.275€
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button